peach
    hej just nu så har jag 8 styckna A 3 B 3 C och 2 E och ett D vilket blir 16.60 jag undrar om jag presterar väldight bra i trean vad kan jag förvänta mig då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du läser enligt det systemet/upplägget där alla gymnasiala kurser med undantag av gymnasiearbetes betyg räknas in i ditt snitt (som heter jämförelsetal); läs gärna Reportage/betyg-pa-gymnasiet på Framtid.se
    Till snittbetyget (som kallas för Jämförelsetal) lägger man sedan till meritpoängen om man har några. Hur många meritpoäng man har beror delvis även på vilken särskild behörighet som just "din högskole-universitetsutbildning" kräver. Om meritpoängen för dig som läser mot examensbevis på gymnasiet var god läs på Gymnasieguiden.se/reportage/meritpoäng
    Jag kan inte ge dig någon exakt siffra på hur högt ditt meritvärde kommer att bli. Meritvärde är viktigt om man söker till högskola-universitet i Sverige. Men det finns också andra utbildningsformer t.ex Yrkeshögskola där betygen spelar viss men inte alltid avgörande roll vid antagningen. Kika gärna på vad som kan finnas inom yrkeshögskola, några exempel:
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet/säkerhets-och-trygghetskoordinator
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/tandsköterska
    yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/medicinsk-sekreterare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/facility-management
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/bagare-och-konditor
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare

    Studie- och yrkesvägledare
    • peach : en till fråga är det möjlight för mig att kommer över meritet 21?
    • Milla : Jag tror tyvärr inte det. För att uppnå meritvärde på 21.0 måste eleven ha alla A-betygen i alla gymnasiala kurser från alla tre gymnasieår (och då uppnår hen max 20.0) + att eleven även har A betyget även i t.ex Engelska 7 (en kurs som ger + 1.0 meritpoäng). Du skriver att komma "över" 21... alltså högre än 21? Men om vi tar ett exempel på att eleven vill uppnå meritvärde på exakt 21.0. Vi säger också att eleven kommer ha max antal meritpoäng som är 2.5 (t.ex att hen har fått godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4). I så fall har den eleven "råd" att ha betygssnittet på 18.5 (för att meritpoängen plussas sedan på och 18.5 + 2.5 blir 21.0).
    • Milla : Och för att få snitt på 18.5 så gäller det att ha max 15 st. B i 100poängskurser och resten A. Om du vill komma högre än 21.0 så måste du (förutom att du uppnår max meritpoäng, 2.5) ha högre snitt än 18.5 och för det kan du ha max 7 st. C i 100poängskurserna och resten A.
    • Milla :

      Mitt råd är att du gör ditt bästa i varje kurs du läser. Gör högskoleprovet om tillfälle ges. Gör högskoleprovet flera gånger, om möjligt (högsta resultat kommer att gälla). Titta också på fler eftergymnasiala utbildningar och på fler yrken - du kan kika på www.framtid.se där det finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar och du hittar kanske ett "nytt" för dig yrke som du inte kände till fanns eller inte förut tänkt på och dina gymnasiala betyg kanske räcker för att komma in på den "nya" utbildningen. Annars så kan du försöka höja ditt meritvärde efter gymnasiet.

    • peach : hej vi säger om jag får A i allting i trean dvs i de 8 ämnerna som jag kommer då kommer jag totalt att få 16 styckna A vilket kommer att bli majoriteten kommer jag uppnå 21 då?
    • peach : Jag planer på att göra högskoleprovet och har redan börjat plugga inför det!
    • Milla : Det går inte att räkna på "16 styckna A" för att kurserna är inte lika stora. Många gymnasiekurser är á 100poäng men inte alla. En 50p.kurs betyg "väger" hälften så mycket som en 100p.betyg och betyget i en 150p.kurs (t.ex fysik1a) "väger" 3 ggr så mycket som 50p.kurs.
    • peach : det vet jag alla kursena som jag kommer att läsa är 100poängs kurser
    • Milla : Men bland de kurser som du redan läst och fått betygen i måste finnas någon 50p.kurs - t.ex Religion1 är ju på 50p.
    • peach : jo det finna bara en 50poängs kurs och det är religion men resten är 100poängs kurser eller 150
    • Milla :

      Jag kan, hur som helst, inte räkna på ditt "framtida examensbevis". Du måste först uppnå kraven och få ut Examensbevis. Det är "ganska lätt" att missa, t.ex om eleven får F i gymnasiearbete så får hen ut endast ett studiebevis och det ger inte grundläggande behörighet. Konkret exempel: en elev har mycket höga betyg i alla tre årskurser på gymnasiet; men när nationella provet i svenska 3 skrivs, är eleven sjuk (anmält sig sjukskriven) och när omprov ges så har hen försovit sig och inte kom när provet började. Sedan var läsåret slut och eleven fick F i svenska 3 trots att hen hade A i både svenska 1 och 2. Eleven läste på ett högskoleförberedande program och behövde godkänt betyg i svenska 3 för att uppnå kraven för examensbevis. Eleven fick sedan komplettera på komvux under kommande höst och kunde söka till universitetet först året därpå. Hen prövades också endast i BII (kompletteringsgruppen) på grund av att hen blev behörig genom en komplettering på komvux. Det är ett konkret exempel från det verkliga livet. Man kan säga att det går inte att förbjuda folk att vara sjuka och vem som helst kan försova sig också... men så kan det i så fall bli så att situationen med behörighet till universitetet blir helt annorlunda. Man ska ha Examensbevis "i handen" innan man börjar räkna fram meritvärde.

    • peach : jag föstår jag kommer att göra mitt bästa och och göra högskoleprovet tack så mycket för alla dina svar och förlåt för alla frågorna
    • Milla : Jag blir glad om mina svar & råd blir till hjälp! Lycka till! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer