Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om hur man blir Barnmorska
    I Sverige gäller det att först behöva utbilda sig till Sjuksköterska och sedan gå vidareutbildning/påbyggnadsutbildning efter sjuksköterskeprogrammet - mot yrket barnmorska
    Din kompis behöver alltså komma in på sjuksköterskeprogrammet som är ett universitetsprogram. För alla utbildningar på de svenska högskolor och universitet måste man alltid ha Grundläggande behörighet. Sedan kräver sjuksköterskeprogrammet även särskild behörighet i form av godkända betyg i följande gymnasiala kurser: Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (alt. Samhällskunskap 1a1 + 1a2).
    Om din kompis har Examensbevis från gymnasiet men kanske inte har godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 (det är de kurser som tillsammans med examensbevis från gymnasiet eller från komvux ger grundläggande behörighet) så behöver hen (din kompis, alltså) få godkända betyg i svenska 2, svenska 3 och engelska 6. Hen behöver också ha alla de betygen (lägst betyget E) i de kurserna som krävs för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet (se ovan). När hen är behörig kommer hen delta i konkurrensen om platsen på sjuksköterskeprogrammet.
    Resultat från högskoleprovet ger en extrachans att komma in - för att man prövas i så fall även i HP-urvalet.
    Om yrken sjuksköterska, barnmorska och om många andra yrken kan man läsa på www.framtid.se

    Studie- och yrkesvägledare