Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Sexolog berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/sexolog
     Vad gäller utbildning till detta yrke så finns det flera olika utbildningsvägar att gå. För att komma in på masterprogrammet i sexologi behöver man ha en högskole-/universitets "grundutbildning" som arbetsterapeut, fysioterapeut, lärare, socionom/kuratorbarnmorskasjuksköterskapsykolog eller läkare.
    Om de olika "grundyrken" (inför möjlighet att söka till utbildning på avancerad nivå, masterprogrammet i sexologi) inklusive vilken utbildning som krävs var god läs i de olika yrkespresentationerna, t.ex på
    framtid.se/yrke/arbetsterapeut - vad gäller matte så krävs det godkänt betyg i gymnasial kurs matematik 2 (inom särskild behörighet till arbetsterapeutprogrammet) men det ställs även andra krav på särskild behörighet, bland annat ska man ha godkänt betyg i gymnasial kurs naturkunskap 2.
    Beroende på vilken grundutbildning du väljer kan du behöva olika kurser för särskild behörighet. Mitt råd är att du satsar på den grundutbildning som du "i värsta fall" kan "leva med" utan att läsa vidare till sexolog (detta för att det ej kan garanteras att du kommer in på masterprogrammet i sexologi - vilket kan t.ex bero på att det programmet "då", i framtiden, inte ens kommer att finnas... ). Utbildningsutbud förändras. Vilka masterprogram och andra utbildningar på avancerad nivå som kommer finnas om några år är det idag ingen som kan garantera ngt kring. Vi vet hur det är idag men vet inte hur det blir i framtiden. Välj därför den grundutbildning som du kan tänka dig kunna skaffa jobb direkt efter. Förhoppningsvis kommer masterprogrammet i sexologi finnas kvar om några år när det blir dags för dig att söka till den + att du också kommer in på den utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare