Nicole

    Hej! Jag har nu pluggat fyra terminer på universitet, men har halkat efter i några kurser pga min mentala hälsa, och då jag är så stressad över skolan att jag behöver en paus för att inte gå rakt in i väggen. Jag undrar om det är möjligt att få beviljat studieuppehåll pga detta? Självklart är det upp till universitetet i fråga att bedöma, men jag tycker det är lite svårt att förstå vad som "krävs". Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,
    har du läst informationen på lärosätenas gemensam webbplats om studieuppehåll med platsgaranti; studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/studieuppehåll? Om inte, läs gärna den. Länk ovan.
    Känner inte någon lista på orsaker som ger rätt till studieuppehåll. Om du har intyg från läkare eller från en psykolog så tycker jag du ska åberopa det. Det är svårt att ge ett generellt svar på din fråga... t.ex kan just ditt program "försvinna" om ett tag, t.ex flyttas till ett annat lärosäte eller ändra sitt innehåll och om de utbildningsansvariga redan nu vet om de planerna, så kan de ju inte lova att ta "tillbaka" någon studerande om t.ex ett år - för att det kanske inte ska finnas en klass att hoppa in i; kurserna kan läsas i en annan ordning och vissa kurser kanske ersätts av andra kurser för de studerande som läser året efter dig... Så, det kan finnas olika anledningar varför studieuppehåll med platsgaranti inte kan beviljas. Du kan också hoppa av din utbildning och hoppas senare på att kunna antas till senare del av programmet eller du kan söka på nytt till hela programmet när du är redo att läsa igen och om du blir antagen kan du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och bli "uppflyttad" till en senare del av programmet.
    Du kan också fundera på om den utbildning du går nu är helt rätt för dig. Det kanske finns andra alternativ: en annan utbildning som passar dig bättre eller ett jobb du kan få och då kan du ev. återuppta studierna längre fram.
    Ansök om studieuppehåll med platsgaranti; svara på de frågorna som ställs vid ansökan. Innan du ansöker kan du samråda med studievägledare på din institution. Du kan också träffa en kurator. Antingen finns det en egen kurator på ditt lärosäte, kanske t o m flera kuratorer eller så blir du hänvisad av din institution till ett ställe där du kan träffa en kurator. Att du har "halkat efter" i några kurser kan bero på olika saker: kanske är det fel utbildning som du går? kanske har du för mycket "omkring dig" som stör dina studier? Du nämner din mentala hälsa... frågan är då om det är ett kroniskt tillstånd eller något tillfälligt? Det är inte ovanligt att studerande hoppar av studierna på grund av hälsoproblem. Längre fram får man i så fall se hur det är med hälsan: om det blir läge att försöka återuppta samma studier, eller påbörja andra studier eller göra någonting annat, alltså annat än att studera på en skola (man kan bedriva självstudier, man kan gå utbildning på en arbetsplats  -- studierna bedrivs inte endast på en skola, utan kan bedrivas på olika sätt).