Juridik lund

    Hej, Jag studerar just nu juridik på Uppsala universitet och har tidigare studerat på KTH på programmet fastighet och finans, där jag gick alla kurser första året förutom en kurs, organisation och ledarskap. Jag tänkte kolla med er vad som krävs för mig att få en dubbelkandidat i juridik och ekonomi (antar jag det blir). Hur kan jag få detta på smidigast sätt? Och skulle det vara möjligt att ta kurser över somrarna för att effektivisera? Tack på förhand! Hälsningar Evilda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste samråda och göra planering kring vilka kurser du behöver komplettera med - tillsammans med SYV på de institutioner där du vill ta ut dina examina. Generellt är det endast "ramarna" som är fastställda för kandidatexamina; det ska vara 180 hp och minst 90 hp av dem inom Huvudämnet; kandidatkurs måste finnas med (minst på 15 hp); vilka de resterande kurser som kan ingå kan du få olika svar från olika lärosäten och institutioner, för att det kan varje lärosäte bestämma självt.
    Vad gäller sommarkurserna så är max antal poäng som man kan bli antagen till är 22.5 hp (totalt på en sommar) - det är i alla fall vad vi fick för svar från antagning.se
    Anmälningsperiod till sommarkurserna på högskolorna och universiteten i Sverige har börjat/öppnat och pågår till 15 mars 2024.

    Studie- och yrkesvägledare