2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'frågeställning' (10 st.)

    • Hugo

      Gymnasiearbetet - Vad för frågeställningar?

      Hejsan, mitt namn är Hugo och jag går tredje året på gymnasiet. Jag har redan valt ämne till gymnasiearbetet men har fastnat lite när det kommer till självaste frågeställningarna. Jag kommer att skriva om "Mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men jag har inte riktigt kommit på en bra...

      Anna: : Hej Hugo!när man väljer tema och frågeställningar till Gymnasiearbete (GA) är det viktigt att veta vilket program och inriktning du läser - för att temat och... Läs hela svaret
    • Omar

      Gymnasiearbete?

      Hej! Jag går i el och energi programmet med inriktning dator och kommunikationsteknik. Mitt fråga är att måste man göra gymnasiearbete något praktiskt eller kan man skriva något också som alla andra program?

      Anna: : Hej Omar,det är handledare på din skola som blir utsedd för handledare för ditt gymnasiearbete som du kommer överens om vad temat och frågeställningarna blir för ditt GA.På vissa... Läs hela svaret
    • Fatima

      Gymnasiearbete?

      Hej Jag och min grupp har fått problem och är tvungna nu att byta ämne eftersom vi inte fick stipendium så nu vill vi ändra ämne till metabolism men vet dock inte vad vår frågeställning kan vara, vi vet inte till vem vi ska vända oss...

      Julia: : Hej Fatima, som "allmän Vägledare" (som inte är expert på kemi, biologi eller medicin) - och som inte är kemi- eller biologi-lärare... så kan man egentligen inte säga ngt. om "metabolism" (minns... Läs hela svaret
    • Alma

      Tips på frågeställning?

      Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och ska skriva mitt gymnasiearbete. Jag har tänkt skriva om ämnet "mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men behöver hjälp och tips på frågeställning till ämnet. Tack...

      Julia: : Hej Alma,SYV är inte expert på Gymnasiearbete eller på temat "våld i nära relationer". Med det sagt, så skulle jag, till exempel, som inte alls är insatt i det område kanske fråga... Läs hela svaret
    • Kinga

      Tips på en frågeställning till ib-programmet?

      Jag går i ib- programmet och har det väldigt svårt med att bestämma vilken frågeställning jag skulle kunna använda till min Extended Essay i ämnet spanska Det finns tre alternativ language, society och culture allt ska vara på spanska

      Milla : : Välj det alternativet som tilltalar dig mest. Samråd med dina lärare på skolan. Tänk på vad du vill göra efter gymnasiet och välj det alternativet som ligger i linje med dina planer för livet efter gymnasiet.
    • Emil

      Vad räknas som plagiat för ett gymnasiearbete?

      Hej! Jag sitter nu och måste skriva klart mitt gymnasiearbete på några dagar, vilket inte är ett problem, men att finna ett bra ämne är däremot en större utmaning. Jag har hittat ett ämne jag gillar med en bra frågeställning, men...

      Anna: : Hej Emil, gymnasiearbete förutsätter en arbetsinsats på ca 200 timmar. Det är heltidsjobb i fem veckor. Det är inte meningen att man ska skriva det på några få... Läs hela svaret
    • Olivia

      Tips på ämne till gymasiearbete?

      Vi ska skriva ett gymnasiearbete om identitet som kan kopplas till det regionala. Det tydligaste temat är identitet, hela arbetet ska bygga på det. Identitet kan vara allt från individnivå till samhällsnivå osv. Sen ska det kopplas regionalt, alltså så ska jämförelsen ske på ett regionalt plan....

      Anna: : Hej Olivia, du skriver i din fråga - "Hur skiljer sig Stockholm från Umeå"? - det är en frågeställning som ni kan försöka svara på med GA, gymnasiearbete. Studie- och... Läs hela svaret
    • Ella

      Tips på gymnasiearbete Naturvetenskap inriktning samhällslinjen?

      Hej! Vi ska ha bestämt vårt ämne till gymnasiearbetet på tisdag och jag känner mig väldigt förvirrad. Jag går Naturlinjen med inriktning samhälle och har verkligen ingen aning om vad jag ska eller kan skriva om. Jag vet att jag vill ha biologi men förstår inte riktigt vad samhällsinriktningen...

      Anna: : Hej Ella, kika gärna på >>yrke/yrken-na-natur-och-samhalle - och du kommer kanske på någon idé själv: du ser i presentationen där vilka... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete om stress?

      Hej ! Ställer ytterligare en fråga om gymnasiearbete men skulle vilja ha lite tips på vilka frågeställningar man kan ha ang stress i skolan eller sociala medier. Tänkte göra en jämförelse mellan 8.an och 2:an på gymnasiet. Har några förslag och fått tips från min lärare men skulle vilja ha...

      Mikael: : Hej EIin! De Tips jag kan ge att kanske 1. ta fram de OfficieIIa siffrorna (sjukskrivning pga stress) och om det är majoritet tjejer eIIer kiIIar eIIer om det är Iika många drabbade. Och om det är skiIInad,... Läs hela svaret
    • Elin

      Gymnasiearbete?

      Hej ! Jag går trean på gymnasiet och ska precis börja med Gymnasiearbetet, skulle vilja ha hjälp att komma på ämnen inom socialpsykologi. Det är något som intresserar mig väldigt mycket men kan inte riktigt komma på hur jag ska utveckla en frågeställning. Vi har inte haft någon...

      Milla : : Hej Elin, inom Socialpsykologi kan man hitta många olika frågeställningar, t.ex kan man undersöka skillnader/gränsdragning mellan Socialpedagogik, Socialpsykologi och Sociapsykiatri.

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga