Ma

    Jag har precis gått ut gymnasiet och gick i handel och administrations programmet, vilket inte är högskoleförberedande. Gick ut med 14,22 i merit och ett F i engelska 6. Studerar på komvux nu. Ska ha kurserna engelska 6 (för att få ett godkänt betyg) och lägga till naturkunskap 1a2, samhällskunskap 1a2 för att få behörigheten att söka till sjuksköterska programmet i Örebro. Hur kan jag höja min merit? Får jag mer merit genom att lägga till naturkunskap och samhällskunskap 1a2? Skulle de vara bra att lägga till historia?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    glöm inte att du för behörighet till sjuksköterskeprogrammet behöver godkänt betyg i kursen Naturkunskap 2.
    Du skriver inte i din fråga om du har gått ut gymnasiet med ett Studiebevis eller med Examensbevis - och det är viktigt att veta, för att det är två olika situationer med olika uppsättningar av reglerna, kopplade till det. Så, du måste uppge om du har Examensbevis eller Studiebevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ma : Jag gick ut gymnasiet med examen. Har även läst att de funkar ifall man läst naturkunskap 1a1 och 1a2 så blir de som naturkunskap 2 om jag minns rätt?
    • Milla : NEJ, det är tyvärr fel. Naturkunskap 1a1 + 1a2 bildar tillsammans kursen Naturkunskap 1b. Och Naturkunskap 2 är nästa kurs, efter naturkunskap 1b-kursen. Så, du måste läsa Nk1a2 och sedan nk2.
    • Milla :

      Du svarade att du gick ut gymnasiet med examensbevis. I så fall kan endast de kurserna som inge ingår i ditt examensbevis (alltså Nya kurser) påverka ditt meritvärde endast i 2 fall: - om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Kurserna som ger meritpoäng är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre kurser i matematik. Vad är högre mattekurser? Jo, din högskoleutbildning, sjuksköterskeprogrammet kräver matte 2 och därför blir högre mattekurser matematik 3 och högre, alltså matematik 4,5 och specialisering. Och en kurs i ämnet Historia (om inte den kursen redan ingår i ditt examensbevis) kommer inte påverka ditt meritvärde. Du kan läsa historia, om du är intresserad av ämnet - för kunskap och allmänbildning men inte för att höja ditt meritvärde.