Amanda

    Hej! Jag är en tjej på 20 år som tog studenten sommaren 2018. Jag läste ekonomiprogrammet inriktning juridik och har meritvärdet 19,81 (med 2 meritpoäng från tyska 3, eng 7 samt matematik 2b). Har då inte läst tyska 4 eller ma 3b för maximalt meritpoäng 2,5. Jag har en dröm att komma in på juristlinjen i göteborg till hösten 2020, och min fråga är hur ska jag gå tillväga? Min syv från min hemkommun vägrar att hjälpa mig pga kostnadsfråga för bla tyska 4, samt att jag inte vill studera i någon annan stad än göteborg. Jag har endast betyd D i alla eng kurser , matematik 1 och 2 (betyd C och D) samt tyska 3 där jag har betyg D. Vilka ämnen jag också har väldigt svårt för. Jag arbetar just nu heltid , men kan tänka mig ta studieledigt till våren för att göra allt för att höja mitt snitt till minst 20,5. Med vänlig hälsning, Amanda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    jag vill börja med en "påminnelsen" om möjlighet att komma in på högskola i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Det vet du säkert om rätt så bra själv! gör HP ännu en gång, även om du redan har gjort det, är mitt råd.

    ***
    ang. höja ditt meritvärde
    Om du gör prövningar i Matematik 1a och 2a (a-spår är lättare att få högre betyg i), så kommer betyget i matte 1a, om det blir ett Högre betyg, räknas in i stället för matte 1b och på samma sätt - på nivå2. Skulle du få A betygen i både matte 2a och 1a, skulle du höja ditt jämförelsetal med ca + 0.5.
    För övrigt gäller det att höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Höjning i en 100poängs-kurs med "ett snäpp", t.ex från B till A eller från C till B ger en höjning på ca + 0.1.

    Meritpoängen
    Som du skriver i din fråga så är det moderna språk 3 och 4, eng7 och "högre kurser i matematik" som ger meritpoäng. Inga andra kurser kan ge meritp. för dig med Examensbevis. Tidigare gällde det lite andra regler... men det hjälper inte dig, som har Examensbevis.

    Du behöver inte ha max i merit; du kan höja ditt meritvärde genom att höja de betygen som finns i ditt exam.bevis. I första hand är det Prövningar, som gäller, för att komvux bereder tyvärr inte plats för "omläsning".

    • : Tack för svar!! Då är min fråga, hur ska jag gå tillväga för att plugga upp dessa betyg? MA 1 och 2a samt kanske eng 5 (har D) samhällskunskap 2 (har B) svenska 3 (har B)?
    • Julia :

      Prövningar får du, som inte längre är gymnasieelev, göra i alla de olika svenska städer.
      Inför prövningar förbereder man sig genom Självstudier. Eller på andra sätt, som man själv bestämmer om (t.ex privat lärare/läxhjälpare) ... i matte finns det en bra gratis sida www.matteboken.se men i andra ämnen känner vi inte till ngn jättebra gratis sida.