Nathalie
    Hej jag läser mitt andra år på Mikael Elias samhällsprogram.
    Jag går samhäll med inriktning beteende o skulle vilja bli jurist.
    Jag undrar vad som krävs för att bli antagen till juristprogrammet? Vilka betyg man ska ha i genomsnitt för att komma in?
    Jag läser spanska steg 4 för meritpoängen. Och har valt matte 3b o engelska 7 inför trean som "egen val". Det jag funderar på nu är om det är lönt att läsa engelska 7 i trean eller om man skulle byta bort det till något annat, vad tror du är bäst?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nathalie!
    Juristprogrammet på högskolor/universitet i Sverige är mycket populär utbildning och har oftast många sökande med höga betyg.
    Det är därför bra att ha så höga betyg som möjligt!
    Men om du gör högskoleprovet har du ännu en chans - via HP-urvalsgruppen.
    Info om Högskoleprovet kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Tillbaka till betygen: det är lätt att bli behörig till jurist, alla kurser som krävs för särskild behörighet har du i din studieplan som obligatoriska kurser, så du behöver inte tänka på valbara kurser - för att få behörighet. Det är, alltså, att få så högt meritvärde som möjligt, som du ska sikta på och för det är Meritpoängen viktiga.

    Info om Meritpoängen finner du här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Godkänt betyg räcker för att få Meritpoäng men eftersom betyg i meritpoängsgivande kurser räknas även in i ditt jämförelsetal (även om du läser de som utökade kurser) - så är det bra att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser, även i de meritpoängsgivande.

    Du skriver att du läser Moderna språk (spanska) 4 nu och har valt Matte 3b och Engeska 7 inför trean.
    I så fall har du fler kurser än du kan få meritpoäng, detta för att max i merit är 2.5 och även om du får godkända betyg i kurser som, teoretiskt sett skulle kunna ge dig fler - så du ändå bara 2.5 i merit.

    För Moderna språk 3 och 4 får du 1.5 i merit
    och för engelska 7 får du 1.0
    på så sätt uppnår du max i Merit.
    Du behöver, alltså - inte läsa Matte 3b (inte för meritpoängen i alla fall). Men det är en kurs som ger behörighet till ett antal högskoleutbildningar - t.ex. Fastighetsmäklare.

    Om du "skippar" engelska7, uppnår du max i Merit (om du samtidigt får godkänt betyg i Matte 3b), därför att du får meritpoäng även för Matte 2 - detta pga matematik krävs inte för Särskild behörighet till just Jurist, men skulle du söka en annan utbildning - där Matte 2 är ett krav, säg: t.ex. Socionom ... och då uppnår du inte max i merit.

    Dina val av kurser är bra, tycker jag.
    Det är mycket bra att kunna mer engelska och mer matte. Och skulle du ändra dig och söker andra utbildningar, så kan du har stor nytta av de kurserna.

    Du får gärna återkomma om något är oklart eller om du kommer på fler frågor.
    Lycka till med dina studier!
    ANNA