M

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och vill plugga vidare till socionom efter studenten. Jag går vård och omsorg och när jag tagit studenten kommer jag att ha läst kurserna svenska 1,2 och 3. Matte 1a och 2a. Samhällskunskap 1a1+1a2, historia 1a1, naturkunskap 1a1, religion 1. Engelska 5 och 6. (Och flera vårdkurser såklart) vad exakt behövs för att kunna läsa vidare till socionom? Vad behöver jag läsa extra på komvux t ex?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej M,

    de kurser du nämner i din fråga kommer ge dig behörighet till socionomprogrammet, om du får godkända betyg i dem + om du får ut Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet. Du behöver inte läsa ngt. på komvux efter gymnasiet... såvida du det inte blir så att du ej kommer in på socionomprogrammet och vill på komvux läsa kurser för meritpoäng. Meritp. är inte obligatoriska att ha men de hjälper till genom att höja ditt meritvärde och göra på så sätt lättare att vinna i konkurrensen om utb.plats.
    Om du redan på gymnasiet har möjlighet att läsa Engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller högre kurser i matematik, t.ex matte 3b  då kommer du ha bättre chans att komma in på socionomprogrammet direkt efter gymnasiet.