Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sjuksköterska är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och utbildning till sjuksköterska ges på sjuksköterskeprogrammet som är en 3-årig utbildning på en högskola eller på ett universitet (ssk-programmet ges på ganska många olika svenska lärosäten). Kika gärna på Framtid.se/yrke/sjuksköterska
    Efter det att man tar examen och legitimation som sjuksköterska kan man gå påbyggnadsutbildningar, t.ex för att bli Barnsjuksköterska
    För att bli behörig till ssk-programmet krävs Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser: Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2), Naturkunskap 2 och Matematik 2 (2a eller 2b eller 2c). För grundläggande behörighet: uppfyll kraven för examensbevis från ett valfritt svenskt gymnasieprogram + ha godkända betyg i kurserna svenska 2, 3 och engelska 6,
    Det går att bli behörig till ssk-programmet på ganska många av gymnasiets nationella program, men i första hand vill jag rekommendera VO. Dock kan man inte på förhand garantera att på VO (eller på ngt annat yrkesprogram) kunna läsa matematik 2. Nästan alltid kan eleverna på yrkesprogrammen välja till kursen matematik 2a, men det kan hända att den möjlighet ej kommer att finnas. I så fall behöver man komplettera efter gymnasiet och det tar, om man läser på heltid, 5 veckor.
    Vad gäller KBT, så gäller, enligt den information jag har tillgång till, följande: Den som i Sverige får lov att utföra KBT är framförallt legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, och eller legitimerad läkare. Men det kan finnas även andra yrken som får inom sitt yrkesutövande använda sig av KBT-metoden, t.ex en specialistundersköterska med påbyggnadsutbildning mot KBT eller en socialpedagog med utbildningen mot KBT, som kan finnas bland annat inom yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns att se på www.yhguiden.se
    Exempel på utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn-och-ungdom
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT

    Studie- och yrkesvägledare