Alban
    Hej! Jag går på ekononomiprogrammet på gymnasiet i års kurs 1
    och jag undrar vad krväs för att bli behörighet till fastighetsmäklare på högskolor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alban,
    behörighet till Fastighetsmäklarprogrammet på högskolan är Grundläggande behörighet + Matematik 3, Samhällskunskap 1 b.
    Eftersom matte 3 inte ingår som en obligatorisk kurs i Ekonomiprogrammet, måste du - för att bli behörig till Mäklarutbildningen på högskolan - lägga till Matte 3b inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val.

    Jag vill även passa på och tipsa dig om en Yrkeshögskoleutbildning till Fastighetsförvaltare, se info på länkar nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/fastighetsforvaltare3
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/fastighetsakademin/fastighetsforvaltare-kvallstid

    Bästa hälsningar
    Anna SYV
    Hej Alban,
    för att bli behörig att söka en Högskole- eller en Yrkeshögskoleutbildning, måste man ALLTID ha Grundläggande behörighet och ofta också Särskild behörighet. Sedan är det KONKURRERA om en utbildningsplats som också är viktigt att tänka på.
    Grundläggande behörighet: om du tar ut examen från ett högskoleförberedande gymnasieprogram kommer du automatisk få det. Du, som går Ekonomi, går ett högskoleförberedande program. Om man inte uppnår kraven för gymnasieexamen, får man ett Studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet.

    Särskild behörighet till Mäklarutb. på högskola är Samhällskunskap 1b och Matematik 3. Dvs du måste ha läst de kurserna och fått minst betyg E i dem. Samhälls.1b ingår i EK men ej Matte 3, därför bör du lägga till den kursen.

    Konkurrens om plats: just för konkurrensen behövs inte nödvändigt vis några betyg. Man kan konkurrera enbart med resultatet av Högskoleprovet. Men eftersom man måste vara BEHÖRIG och för Behörighet ha betyg, så blir det automatiskt så att man konkurrerar även med betyg. Gör man högskoleprovet, är man med i två olika urvalsgrupper samtidigt - de som söker på betyg och de som söker på HP.

    Om du är intresserad av några andra utbildningar än till Mäklare, är det bra om du tittar på vilken Särskild behörighet (om någon) de utbildningarna kräver. Om det står bara "Grundläggande behörighet" så är det ingen Särskild beh. Annars står det Grundläggande behörighet + ... och... . det nämns kurserna som man måste ha lägst betyg E i.

    Det är sista dag idag, 15 september att anmäla sig till höstens Högskoleprov (som äger rum 25 okt. i år) - det är två ggr om året som man kan göra Högskoleprovet. Det är bästa resultat som gäller (man kan göra om provet många ggr) och det gäller i fem år.
    Info- om HP finns på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    Mvh
    Anna SYV
    • : Tack så mycket för information!
    • : Jag undrar även om det krävs särkilda betyg på gymnasiet för att komma in i högskolan
    • Anna : Jag har utökat mitt svar till dig, se ovan. *L* :-)