Teknik_N
    Hej! Jag går teknik och har börjat planera inför högskolan. Vilka ämnen krävs för att man ska kunna komma in på industriell ekonomi på Chalmers? På antagning.se tolkar jag att det står att man endast behöver grundläggande behörighet, Matematik 4, Fysik 2, Kemi 1 och Engelska 6 men jag har talat med vissa som hävdar att man alltså behöver mer specifika kurser som samhällskunskap och historia. Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    den Utbildning du är intresserad av: se chalmers.se/utbildning/hitta-program/industriell-ekonomi-civilingenjor, visar följande behörighetskrav: Grundläggande behörighet + Matematik 4, Fysik 2, Kemi 1, Engelska 6.
    Kursen Engelska 6 ingår numera i grundläggande behörighet men det gjorde det inte innan gymnasiereformen Gy2011-Vux2012.
    Vad gäller ämnen som samhällskunskap och historia, så ingår ett visst antal poäng inom de ämnen inom grundläggande behörighet. Du, som läser ett högskoleförberedande gymnasieprogram (TE) blir grundläggande behörig om du får ut examensbevis i slutet av årskurs 3 på gymnasiet. I ditt examensbevis måste minst en kurs i vardera ämnen samhällskunskap och historia ingå men de behöver inte ingå med godkända betyg, utan får ingå med betygen F.
    Om kraven för examensbevis se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare
    • Teknik_N : Tack så mycket för ditt svar och detta hjälpte mig jättemycket.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!