elev

    Hej! jag ska börja plugga nu och har nästan en full undersköterska utbildning. Jag undrar vad det är jag behöver plugga för ämnen för att kunna ansöka till obduktionstekniker?

    • Liselotte : Jag håller i stort sett med det svaret som Milla har skrivit (nedan) men jag vill också tipsa om yrkeshögskoleutbildningar till specialistundersköterska. Du kan söka jobb och samtidigt söka till yrkeshögskola - några eller alla utbildningar till specialistundersköterska (det finns ingen begränsning i antal utbildningar inom yrkeshögskola som man får söka). Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicity!
    Det jag idag ser i en platsannons om jobbet som Obduktionstekniker (idag hittade jag endast 3 st. lediga jobb som Obduktionstekniker i platsbanken på Arbetsförmedlingens webbplats) är följande: Kvalifikationer som krävs - Omvårdnadsutbildning med inriktning mot Hälso- och sjukvård: Kurserna Akutsjukvård 200 p och och Medicin2 100 p. Vidare står det i annonsen att det är meriterande med erfarenhet av att ha jobbat som obduktionstekniker och/eller om man har utbildning till Obduktionstekniker "i bagaget".
    I en annan annons står det följande: "Utbildning och erfarenhet: Du är obduktionstekniker, undersköterska, sjuksköterska eller har utbildning som vi bedömer likvärdig. Erfarenhet av obduktionsarbete är ett krav."
    Det är, alltså, svårt att få jobb som Obduktionstekniker i Sverige (uppgift från augusti 2022). Det är också svårt att hitta en utbildning som man kan söka till. Tidigare har det funnits sådana utbildningar att söka men idag funkar det för det mesta så här: man söker jobb som undersköterska på en vårdinrättning som bland annat utför obduktioner och efter några år kan man förhoppningsvis få möjlighet att utbilda sig på sin arbetsplats: antingen köper arbetsgivaren utbildning som man går helt eller delvis på sin arbetstid eller så blir man upplärd av en erfaren obduktionstekniker.
    Du får givetvis söka jobbet som obduktionstekniker när en ledig tjänst utannonseras. I en av de 3 annonser som syns på Arbetsförmedlingens hemsida idag (11 augusti 2022) läser man följande: "Vi söker en medarbetare som är utbildad undersköterska eller laboratorietekniker. Tidigare arbete som obduktionstekniker är meriterande men inget krav. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper där samarbetsförmåga och flexibilitet värderas högt."
    Chansen att få anställning som obduktionstekniker utan att redan ha jobbat som just obduktionstekniker och utan att ha gått den specifika utbildningen är mycket liten (på grund av det är så få tjänster som utannonseras) men den ändå finns. Jag vill därför råda dig att direkt när du går klart din undersköterskeutbildning söka de utannonserade tjänster som obduktionstekniker och samtidigt söka jobb som undersköterska på de ställen där obduktioner utförs.

    Studie- och yrkesvägledare