Nicolas

    Hej, jag har en högskoleförberedande examen från estetiska programmet med grundläggande behörighet, sen har jag läst matte 2b på komvux. Jag har alltid antagit att, med mitt betyg från gymnasiet och komvux, kan jag söka till sjuksköterska programmet. Men nu har jag fått veta att jag behöver också naturkunskap 2 för att bli behörig. Har endast läst nk1b. Det jag inte förstår är, utan nk2 är jag ens behörig att söka till ett naturvetenskapligt basår? Dem enda förkunskaper som behövs till basår är matte 2b, sen påstår dem att efter deras basår är man behörig att söka sig till exempelvis läkare. Vilket inte stämmer för om man behöver nk2 till sjuksköterska så antar jag att samma gäller till läkare. Har alltid antagit att jag är behörig till sjuksköterska då jag använt Åsö som referens, alltså att om jag läser deras basår med mitt grundläggande behörig + matte 2b är jag behörig att bli läkare. Vilket jag tolkade det som, utan deras basår har jag fortfarande grundläggande behörig + matte 2b vilket gör mig behörig till sjuksköterska. Hoppas ni förstår mina funderingar... lite frustrerad här.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du behöver skaffa dig godkänt betyg i en 100poängs-kurs Naturkunskap 2, som du på komvux kan läsa på fem veckor, om du läser på heltid.

    Naturvetensk.basår inkluderar kurserna i fysik, kemi,biologi och matematik och brukar ges som heltidsstudier på två terminer. Så mycket naturvet.studier behövs inte om man vill söka till sjuksköterska ...