Anderas

    Hej! Jag har kollat in denna utbildningen och jag förstår inte riktigt vad de menar i behörighetskraven. Om ni kollar via länken. Eller om ni bara söker på Ekonomie kandidatprogram på Lunds Ekonomi högskola. Mina frågor är: - Så som det står "Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B", betyder detta att jag inte behöver ha läst samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2? Eller räcker det med att man har läst Engelska 6? - Varför står alla ämnen dubbelt fast istället för siffror så är det bokstäver? Med vänlig hälsning Andreas Länk: https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-EGEKO

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    elever på gymnasiet som gick ut år 3 året 2013 /och tidigare/ hade betygen i skalan IG-G-VG-MVG och kurserna hade andra namn - med gymnasiereformen Gy2011/Vux2012 de elever på gymnasiet som började läsa året 2011 och tog studenten i juni 2014 läste i betygssystemet (det nya, nuvarande) F-A och kurserna har nu nya namn + vissa gamla kurser finns inte längre och många nya kurser finns nu, som inte fanns då.

    När behörighet till utbildning beskrivs så här

    så ska man titta på den delen som gäller just dig - det som står innan "eller" eller efter "eller".
    För dig som är 18 år och för ung för att kunnat ha fått betygen i det gamla systemet, gäller - för särskild behörighet - Eng6, matematik 3b eller 3c och samhällskunskap 1b (eller samhällskunskap 1a1 + 1a2).

    • : Jaha okej men då förstår jag, tack så mycket!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!