Alice

    Jag fick nyligen F på ett prov i matte 3 och min lärare sa att han skulle skicka ut en F-varning. Vad menas med en F-varning? Och måste han skicka ut den till mina föräldrar?

    • Peter : F-varning betyder att lärare tycker att om ingen förbättring sker - kan det bli F-betyg på kursen.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,

    så länge du inte är myndig, dvs ej fyllde 18 år, har dina föräldrar/vårdnadshavare rätt att veta allt om din närvaro i skolan och om dina betyg. Och skola är skyldig att rapportera till vårdnadshavare. När du fyller 18 år, måste du ge ditt samtycke (eller inte) - till att föräldrar/vårdnadshavare får besked från skolan.
    Så säger Sveriges Rikes lag. Det är inget vi här på Fråga SYV eller din skola kan påverka.

    Hälsningar

    Peter syv