Anna

    Hej! Jag gick på gymnasiet på den tiden när det ännu fanns linjer, jag tog examen 1996. Jag läste då tyska 3 år på N-linjen (hade läst det på högstadiet också, så var väl en fortsättningskurs, men läste inget "extra" utan bara det som fanns i läroplanen). Vilken nivå motsvarar det på komvux (1-7) och internationellt (typ A2, B1 o.s.v.)?

    • Milla : Du borde ha Mellanårsbetyget (det fanns för de som gick ut gymnasiet 1995 och 1996). Men N-linjen tror jag du menar Naturvetenskapliga linjen, stämmer det?
    • : Det stämmer!
    • Mikael : Läs gärna ett svar (nedan) som du fick från SYV Daniel L. den 17 mars 2022.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna!
    eftersom ditt språkbetyg är cirka 25 år gammalt, och språkkunskaper är färskvara, så vill jag börja med att råda dig göra nivåbedömning. Komvux kan ofta erbjuda möjlighet att göra nivåbedömning i svenska och engelska men förhoppningsvis kan även erbjuda dig göra nivåbedömning i tyska. På så lång tid (över 20 år) kan man glömma mycket inom ett språk, eller så lär man sig mycket mer .. så, ta gärna reda på vad dina aktuella kunskaper i tyska är idag.
    Med det sagt, så gäller (ibland tycker man "konstigt nog") de gamla betygen tillsvidare... så, i formell mening har du ett betyg som borde motsvara någon nuvarande språkkurs. Vilken kurs det motsvarar bör du utreda med SYV-en på komvux - visa upp (eller scanna in och skicka) ditt betyg till SYV-en på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Att du läste tyska i 3 år på gymnasiet har jag förstått, men du skriver inte vilket betyg du fick, vilket också kan spela roll. Jag är också osäker på vad du menar med N-linjen. Här på fråga SYV har vi ingen egen expert på gamla betyg, så vi måste hänvisa dig till SYV-en i din kommun som kanske inte heller är ngn expert på gamla betyg, men hen kan söka experthjälp - t.ex kan hen kontakta betygsexperter på Universitets- och högskolerådet (men då ska man ha ditt betyg framför sig för att kunna svara på frågorna som betygsexperten kan ha t.ex kunna uppge kurskoder; det kan också spela roll om du läste en fullständig eller en reducerad utbildning, och det kan även finnas andra detaljer som spelar roll för bedömningen).
    Men jag vill återigen påtala att språkkunskaper är färskvara och vad man kunde i ett visst språk för över 20 år sedan är knappast detsamma som man kan idag.