Omar
    Hej

    Jag har läst franska steg 1 och arabiska steg 1 som moderna språk på gymnasiet. Nu i efterhand har jag gjort prövning i arabiska steg 3 och 4 som moderna språk. Franska steg 1 och arabiska steg 1 räknades med i mitt betygssnitt vid senaste anmälan, då dem var en del av mina 2500 poäng på gymnasiet.

    Min fråga är, vad räknas nu i mitt betygssnitt efter kompletteringen? Är det endast arabiska steg 3 och 4 (meritkurserna som jag gjort prövning i) eller kommer de gamla moderna språk kurserna (Franska 1 och arabiska 1) att fortsätta räknas med tillsammans med dem nya?

    Jag utgår från informationen som följande, ''vid antagning kommer betygen från dina kurser att räknas på det mest fördelaktiga sättet, oavsett om de ligger i examen eller som komplettering.''

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    att betygen från dina kurser räknas på det mest fördelaktiga sättet, oavsett om de ligger i examen eller som komplettering, stämmer men Antagning.se följer ändå reglerna. Det är endast om reglerna kan tolkas på olika sätt, som de tolkas till din fördel.
    Om du har examensbevis räknas alla betygen in, förutom betyget i Gymnasiearbete.
    Om du genom en komplettering höjde ditt meritvärde, räknas då även de betygen som gjorde att du höjde ditt meritvärde, alltså i det fallet som du beskriver - betyg i kurserna i moderna språk 3 och 4.
    Har man flera betyg i samma kurs, gäller det högre betyget, alltså räknas i kurserna franska 1 och arabiska 1 det högre betyget.
    Du kan läsa om reglerna på www.antagning.se
    Du kan också kontakta Antagning.se t.ex ringa 0771-550720

    • : Tack för svaret Mikael!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!