Siri339

    Hej! Inte säker på att detta är rätt forum för denna typ av fråga men jag gör ett försök då det är förvånansvärt svårt att hitta information om detta online. Jag har läst samhällskunskap på gymnasiet och vill nu plugga vidare. Dock har det gått upp för mig alltmer att väldigt många jobb binder en till Stockholm, speciellt inom det humanistiska och samhällsvetenskapliga. Det verkar också vara hög konkurrens om jobben. Jag vill gärna utbilda mig till något där det är mindre konkurrens om jobben samt att det inte bygger på att man bor i eller nära Stockholm. Vilka utbildningar kan i så fall vara bra att satsa på? Jag har funderat på lärare men vill även tänka över andra möjligheter. Helt enkelt vilka yrken är det brist på runtom i Sverige som man kan utbilda sig till med behörighet från samhällsvetenskapsprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en intressant fråga men som också är svårt att ge svar på... För det första, så ändras ju läge på arbetsmarknaden och ibland ganska drastiskt (vem skulle t.ex förutse Covid-19-pandemin som påverkade många yrken väldigt mycket och väldigt plötsligt?); ekonomiska kriser, krig, pandemier + också mycket annat som t.ex framsteg inom AI (många arbetsuppgifter kan i framtiden överlåtas till AI, men vi vet inte exakt vilka och när det kommer att ske) kan påverka arbetsmarknaden. Det finns också en trend med distans-arbete; under Covid-19 pandemin, när det var som värst, tvingades många arbetsgivare antingen stänga sina arbetsplatser eller låta anställda jobba på distans och alla upptäckte sedan att många jobb kan utföras på distans och resultatet blir t o m bättre! Så, även om huvudkontoret ligget t.ex i Stockholm så kan man många ggr bo långt från Stockholm (kanske behöver man besöka huvudkontoret en gång i månaden och kan få det som "tjänsteresa" eller så behöver man inte åka till kontoret alls, utan utför allt arbete på distans).
    ***
    Vilka utbildningar har du behörighet till?
    Du skriver att du vill "plugga vidare" och det kan man göra inom olika skolformer. T.ex kan man inom folkhögskola utbilda sig till Fritidsledare. Inom yrkeshögskola finns väldigt många utbildningar till vilka du med examen från samhällsvetenskapsprogrammet är behörig; se utbud på www.yhguiden.se -- men jag kan klistra in några länkar till YH-utbildningar till vilka du (med stor sannolikhet) är behörig redan nu, utan kompletteringar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap
    utbildning/nordiska-textilakademin/inkopare-inom-textil-mode-och-funktion
    utbildning/affarshogskolan/digital-marknadskommunikatör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/tullspecialist
    utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/fastighetsforvaltare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/sih-stockholms-internationella-handelsskola/internationell-inkopare
    De absolut flesta utbildningar inom yrkeshögskola är kostnadsfria men det finns några få som har Studerande-avgift, se t.ex
    yhguiden.se/utbildning/berghs-school-of-communication/public-relations
    ***
    Vilka yrken är det lätt att få jobb inom?
    En svår fråga... men kika gärna på framtid.se/yrken/lätt-att-få-jobb - varje yrkesnamn är klickbar länk som leder till presentationen av det yrket, t.ex ARBETSTERAPEUT

    Studie- och yrkesvägledare