Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Patriciq,

    vänd dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du behöver få godkända betyg i grundskolekurser - i första hand i svenska eller svenska som andraspråk Grund; Engelska Grund och Matematik Grund. Om du får de godkända betygen - kommer du anses som behörig att läsa yrkesutbildning på gymnasial nivå - då är det Elektriker-kurspaket eller ngt. annat kurspaket - kan heta Elteknik eller el-teknik eller ngt. liknande... vad det kan vara just i din kommun på Komvux vet jag inte. Vilken kommun är du folkbokförd i? Du behöver givetvis inte svara vilken är din "hemkommun", men då kan inte jag se vad just din komvux kan erbjuda i "el-vägen"... men grundskolekompetens i svenska, engelska och matte borde du hur som helst få möjlighet att skaffa dig. Grundskola är rättighet för svenska folket! :)

    Bästa hälsningar

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • : hej det är okej jag är bokförd i Botkyrka kommun. Okej om jag förstått det rätt behöver jag engelska matte och svenska grund och dem kan jag läsa på komvux ? Sen kan jag läsa elteknik? Jag måste inte gå gymnasiala kurser ? Eftersom jag inte gått på gymnasiet ?
    • Anna : Kika gärna på https://open24.ist-asp.com/botkyrka/vux/Vux/Start
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, på https://open24.ist-asp.com/botkyrka/vux/Vux/Start står det att deras Period 3 börjar 28 maj, dvs då kan man börja läsa om man gör ansökan t o m 21 mars 2018. På sidan /länk ovan/ står det bland annat

    Först och främst behöver du skaffa dig GRUNDSKOLEKOMPETENS. Att läsa på högre nivå - på gymnasial nivå - blir då "nästa fråga".

    Vilka utbildningar som kommer att erbjudas på gymnasial nivå i din kommun, när du har skaffat dig grundskolekompetens, kan inte vi här på Fråga SYV lova dig - på förhand. Fråga det på Komvux i din kommun.
    Om din kommun själv ej kommer att erbjuda utbildning till elektriker, borde de i så fall - tycker jag - kunna köpa den utbildning för dig i en annan kommun.

    Jag ser att din kommun erbjuder t.ex men idag är du inte behörig att komma in på någon kurs på gymnasial nivå; du måste först skaffa dig Grundskolekompetens; och det brukar - för vuxna - vara godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk), engelska och matematik i åk 9 på grundskolan, dvs det som ungdomar läser på våren i åk 9.