Felicia
    Jag går just nu på Lunds dans och musikalgymnasium i Lund. Min hemkommun är Varberg. Jag har flytta ner till Lund för att gå gymnasiet och åker hem till mina föräldrar i Varberg på helgerna. Jag är jättenöjd med skolan, klassen, lärarna, boendet och allt. Utbildningen är sååå bra och jag är jättenöjd. Men det stora problemet är min hemlängtan, jag mår jättedåligt av min hemlängtan och den påverkar min vardag väldigt mycket. Jag vill typ egentligen flytta hem igen men ändå inte eftersom jag är så nöjd med mitt gymnasium. Vad ska jag göra!?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!

    Så roligt att du är nöjd med skolan, men tråkigt, givetvis, att du "lider av" hemlängtan!
    Jag tänker så här: om du kan härda ut till jullovet... och sedan blir det ljusare för varje dag - mot sommaren. Alltså, om du har som mål att klara av år1 ... så kan du kanske byta till en skola inom pendlingsavstånd från föräldrahemmet under sommaren och läsa år 2 och 3 på hemorten eller inom pendlingsavstånd. Vad tycker du om den planen?
    Du får givetvis undersöka alternativet att byta skola redan nu, men jag tror det blir svårt. Rektorerna på skolorna tar mycket ogärna in elever mitt i läsåret, även om ledig plats finns. Och ingen ledig plats finns, då kan inte skola ta in, över huvudet taget.
    Du förstår själv också att vi på fråga SYV kan inte flytta Lund-skolan in i din stad, eller hur? :)
    ****
    Tänk på "små knep" som att ta med dig mat som dina föräldrar eller föräldrars föräldrar har lagat ( i lucnh-lådorna ) som du kan äta på kvällen på vardagar och känna dig "som hemma"... att chatta/prata i telefon med familjen och vännerna en halvtimme varje kväll; nu blir det allt mörkare för varje dag och man kan lägga sig tidigt och sova länge... så går tiden fortare. Kanske försöka få ngt extrajobb? då hinner du inte tänka på hemlängtan och kan också skaffa dig lite arbetslivserfarenhet och också tjäna lite extra-pengar?
    Prata med kurator på din skola. Starta ngt Initiativ: som t.ex samla pengar till barnhemmet i ngt. kris- eller krigsdrabbat land... då hinner du inte heller tänka på hemlängtan.

    Vad är dina realistiska alternativ?
    Jo, du får söka till år1 till gymnasiet - på hemorten; du kommer att återigen konkurrera om plats med dina grundskolebetyg. Förhoppningsvis kommer du då in; men besked får du tidigast till midsommar (precis som förra året). Och vad ska du göra under resten av det här året? Om du inte kan få ngt. jobb och inte kommer kunna hoppa in i ngn pågående utbildning (och risken är rätt stor att det blir så) - då är du hemma utan sysselsättning och utan inkomst (du förlorar studiebidraget från CSN om du hoppar av dina studier). Tråkigt!
    ****
    Jag vet att det finns många elever i liknande situationer: de läser på gymnasiet långt ifrån hemstaden och lider av hemlängtan. Kanske kan du starta en hemsida för att ni ska ge varandra tips på hur man klarar av det?
    ****
    Jag tycker i alla fall att du bör prata med kuratorn på din skola, men din klasslärare/mentor, med dina vårdnadshavare och att du ska fundera på att bestämma dig att klara av det här läsåret.
    Jag hoppas också att du kommer att vänja dig ... att det blir allt lättare att stå ut med hemlängtan.
    ****
    Fundera också på om du vill börja läsa teori inför körkorts-provet. Det går att ta ut körkort på sin 18-årsdagen, som tidigast. Du kan ha även det som mål - att få ut körkort så tidigt som det bara går... och sedan, om du kan hyra en bil eller om din familj kan köpa eller låna en bil till dig kan du kanske åka hem till Varberg oftare än du gör nu. Det dröjer givetvis tills du fyller 18 år... det förstår ju jag också.

    Undrar:
    Om du fick den frågan som du ställer här nu, vad skulle du då Svara, om du var tvungen att ge svar?
    Vänligen
    Julia syv