Hej! Min lärare gav mig ett C för att jag gjorde alla uppgifter man skulle göra varje lektion och alltid frågar om extra material när jag är klar. Jag har aldrig haft fel på uppgifterna, då menar jag att inte kunnat räkna ut svaret. Jag har sett fel på få uppgifter men annars brukar alltid ha rätt. Första proved fick jag A och Andrea proves fick jag B men två elever i min klass får A för att de är inne på reddit. De gör typ inga uppgifter och läraren gör inget emot det. Hon bryr sig mer om jag och min kompis pratar med varann. För några veckor sen så frågade jag henna om man kan Kalla en kvadrat för en rektangel. Hon sa nej och en av de som fick A sa Sammy sak. Men när vi visade att hon hade fel sa hon "näeh det fel för att funkar inte så". Även om vi hade bevis vad en rektangels definition var så sa hon aldrig att vi hade rätt. Jag tycker att en lärare som beter sig så här ska få sparked. Jag har tänkt att gå till rektorn men är inte helt säker. Jag undrar vad jag ska göra åt det här? Mvh Fp
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31993 frågor besvarade.
Vad ska jag göra?
1 Svar
Hej Filip,
en viktig fråga du ställer! Men det är också svårt att svara "Gör så här" på din fråga... Jag tycker du bör samråda med dina vårdnadshavare, men kurator på din skola och med din klasslärare/mentor. Du får givetvis be att få prata med rektorn också... Problemet är i mångt och mycket att det är stor lärarbrist och lärare är ofta "överarbetare"/överansträngda och superstressade. Även om läraren till exempel skulle svara fel på frågan om kvadrat och rektangel, är det svårt för rektorn att sparka lärare, för att Vem ska undervisa i så fall? Det är tyvärr inte så många behöriga lärare (och många ggr även obehöriga lärare) som är arbetslösa och söker jobb. Tvärtom, är det så att vissa skolor inte kan hitta några lärare, över huvudet taget.
Det är ett krävande yrke att vara lärare. Det ställs många krav från olika håll: från eleverna, föräldrarna, kollegorna, rektorn och från Skolverket.
Nu vet vi på FRåGA SYV inte vad som har hänt. Du ser situationen på ett visst sätt och kan ha rätt från din synvinkel. Andra inblandade kan se det lite annorlunda - men behöver inte ha fel för det (eller rätt). Sanningen kan ligga mittemellan det du minns och det som läraren skulle svara om tillfrågad. Läraren kan på riktigt ha glömt exakt vad som sades då. Hen har extremt mycket att tänka på: kursplanerna som förändras, många olika situationer som dagligen uppstår & Covid-19 bidrar också med mycket oro och kraven på att hålla avstånd mm.
Handlar din fråga om att du tycker du förtjänar högre betyg än C eller vill du i första hand påvisa att du hade rätt och läraren hade fel? Eller kanske både och?
Ett betyg som redan är satt är extremt svårt att ändra på. Vad som sades i en given situation för en tid sedan, kanske läraren på riktigt inte minns. Det finns undersökningar/forskning som visar att vittnen är ofta opålitliga; de minns fel. T.ex om flera personer bevittnar en krock mellan 2 bilar och blir sedan tillfrågade om färger och modeller på bilarna, kan de ge mycket olika svar. Vittnena vill svara sanningsenligt men de kan inte - för att de minns fel. Man kan på riktigt minnas att bilen var svart, när den var vit. Det är därför mycket svårt att bevisa vad som sades i den situationen som du beskriver.
Rektorn kan inte "blint" tro på eleverna "mot" läraren, bland annat pga det är inte otänkbart att eleverna kan "gå ihop" för att försöka mobba läraren in i att ge de höga betyg. Det är alltså inte lätt att vara lärare eller rektorn.
Som elev är tanken att du ska lära dig så mycket som möjligt i de ämnena som du läser men även om mellanmänskliga relationer, om hur det går till när man försöker lösa konflikter och om att man ibland vinner på att "ge sig", alltså lägga det som har varit bakom sig och gå vidare, mot nya mål.
Man måste välja sina "fight"-er, man kan inte strida för allt hela tiden. Så, om det som hände (det du beskriver i din fråga här) är inte så jätteviktigt, så kanske du kan släppa det och satsa på att skaffa dig så bra kunskaper så att ingen kan ifrågasätta det faktum att du förtjänar mycket höga betyg!
Jag har svarat utifrån min erfarenhet både som tidigare elev och som skolpersonal: SYV.
Du får gärna visa mitt svar till dina vårdnadshavare, dina kompisar, personal på din skola m.fl. De får gärna höra av sig med sina synpunkter.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'samhällskunskapslärare' (6 st.)
-
Hur vet man vilket ämne ett program/kurser klassas som inför KPU?
Hej! Jag har länge funderat på att studera filosofi. Det som har stoppat mig har varit att jag har haft svårt att se vad jag skulle göra efter en sådan utbildning. Då har det slagit mig att man kanske efter skulle utbilda sig till lärare genom en kpu....
Hej Tobias!Om man vill bli gymnasielärare i filosofi, så finns det 3 vägar att gå: • ämneslärarprogrammet • kompletterande pedagogisk utbildning... Läs hela svaret -
Sport & behörig på yrkeslinjen handel?
Hej! Jag funderar på att gå handelsprogrammet inrikting handels & service. För jag tycker det låter roligt samt att jag skulle vilja öppna en butik. Men jag skulle också vilja bli behörig till högskola för att jag skulle vilja bli...
Hej!lärare på högstadiet, år 7 - 9 brukar vara behöriga att undervisa i 3 ämnen, t.ex samhällskunskap, religionskunskap och historia; eller samhällskunskap, svenska och... Läs hela svaret -
Går det att kombinera psykolog och samhällskunskap som ämneslärare?
Hej, jag funderar på att plugga till ämneslärare och funderar då på att ha ämnena psykologi och samhällskunskap. Då det är det ämnena jag tyckt varit roligast att läsa på gymnasiet. Jag har läst på om vilka ämneskombinationer som fungerar och det ska samhällskunskap och psykologi göra, men...
Hej Vera, det finns 2 huvudvägar att gå om man vill utbilda sig till lärare:- hitta Ämneslärarprogrammet som passar in i dina planer - det är... Läs hela svaret -
Kompletterande pedagogisk utbildning?
Hej Vad finns det för kurser eller program man kan läsa för att kunna bli samhällskunskaps eller historie lärare i gymnasiet(inte ämneslärarprogrammet). Då jag funderar på att ta en annan väg för att bli gymnasielärare genom kompletterande pedagogisk utbildning.
Du behöver läsa minst 90 högskolepoäng = tre terminer på heltid i vardera ämnet; i ett av ämnena behöver du ännu en termin, dvs 120 hp, som blir ditt huvudämne och sedan kan du läsa KPU och bli gymnasielärare . -
Kombinera ämnesstudier i lärarutbildning?
Hejsan! Nu i sommar avslutar jag mitt andra år vid ämneslärarprogrammet 7-9 (ingång samhäll) vid LiU, och då vi väntar barn i juli kommer jag ta uppehåll från mina studier HT2017. Då har jag läst UK 1-4 och Samhällskunskap 1-30. Ska dock läsa en distanskurs i Historia 1-30 vid HH under HT...
Hej Emilie! Ansökningsperioden - för att söka utbildningar på högskolenivå med start hösten 2017 var Sista dagen 18 april. Det är möjligt att Restplatserna... Läs hela svaret -
samhällskunskapslärare som vill bli socionom?
Hej Jag är utbildad samhällskunskapslärare för gymnasiet. Jag har arbetat i snart åtta år och har börjat tänka på att vidareutbilda mig. Eftersom jag är väldigt intresserad av sociologi har jag funderingar på att läsa vidare till socionom. Jag har läst sociologi A och B och så har jag skrivit...
Hej! Alla utbildningar till Socionom finns info om på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/?fritext=Socionom Jag kan inte se någon utbildning på halvtid på distans, tyvärr, men det går kanske... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga