Hej! Min lärare gav mig ett C för att jag gjorde alla uppgifter man skulle göra varje lektion och alltid frågar om extra material när jag är klar. Jag har aldrig haft fel på uppgifterna, då menar jag att inte kunnat räkna ut svaret. Jag har sett fel på få uppgifter men annars brukar alltid ha rätt. Första proved fick jag A och Andrea proves fick jag B men två elever i min klass får A för att de är inne på reddit. De gör typ inga uppgifter och läraren gör inget emot det. Hon bryr sig mer om jag och min kompis pratar med varann. För några veckor sen så frågade jag henna om man kan Kalla en kvadrat för en rektangel. Hon sa nej och en av de som fick A sa Sammy sak. Men när vi visade att hon hade fel sa hon "näeh det fel för att funkar inte så". Även om vi hade bevis vad en rektangels definition var så sa hon aldrig att vi hade rätt. Jag tycker att en lärare som beter sig så här ska få sparked. Jag har tänkt att gå till rektorn men är inte helt säker. Jag undrar vad jag ska göra åt det här? Mvh Fp
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Vad ska jag göra?
1 Svar
Hej Filip,
en viktig fråga du ställer! Men det är också svårt att svara "Gör så här" på din fråga... Jag tycker du bör samråda med dina vårdnadshavare, men kurator på din skola och med din klasslärare/mentor. Du får givetvis be att få prata med rektorn också... Problemet är i mångt och mycket att det är stor lärarbrist och lärare är ofta "överarbetare"/överansträngda och superstressade. Även om läraren till exempel skulle svara fel på frågan om kvadrat och rektangel, är det svårt för rektorn att sparka lärare, för att Vem ska undervisa i så fall? Det är tyvärr inte så många behöriga lärare (och många ggr även obehöriga lärare) som är arbetslösa och söker jobb. Tvärtom, är det så att vissa skolor inte kan hitta några lärare, över huvudet taget.
Det är ett krävande yrke att vara lärare. Det ställs många krav från olika håll: från eleverna, föräldrarna, kollegorna, rektorn och från Skolverket.
Nu vet vi på FRåGA SYV inte vad som har hänt. Du ser situationen på ett visst sätt och kan ha rätt från din synvinkel. Andra inblandade kan se det lite annorlunda - men behöver inte ha fel för det (eller rätt). Sanningen kan ligga mittemellan det du minns och det som läraren skulle svara om tillfrågad. Läraren kan på riktigt ha glömt exakt vad som sades då. Hen har extremt mycket att tänka på: kursplanerna som förändras, många olika situationer som dagligen uppstår & Covid-19 bidrar också med mycket oro och kraven på att hålla avstånd mm.
Handlar din fråga om att du tycker du förtjänar högre betyg än C eller vill du i första hand påvisa att du hade rätt och läraren hade fel? Eller kanske både och?
Ett betyg som redan är satt är extremt svårt att ändra på. Vad som sades i en given situation för en tid sedan, kanske läraren på riktigt inte minns. Det finns undersökningar/forskning som visar att vittnen är ofta opålitliga; de minns fel. T.ex om flera personer bevittnar en krock mellan 2 bilar och blir sedan tillfrågade om färger och modeller på bilarna, kan de ge mycket olika svar. Vittnena vill svara sanningsenligt men de kan inte - för att de minns fel. Man kan på riktigt minnas att bilen var svart, när den var vit. Det är därför mycket svårt att bevisa vad som sades i den situationen som du beskriver.
Rektorn kan inte "blint" tro på eleverna "mot" läraren, bland annat pga det är inte otänkbart att eleverna kan "gå ihop" för att försöka mobba läraren in i att ge de höga betyg. Det är alltså inte lätt att vara lärare eller rektorn.
Som elev är tanken att du ska lära dig så mycket som möjligt i de ämnena som du läser men även om mellanmänskliga relationer, om hur det går till när man försöker lösa konflikter och om att man ibland vinner på att "ge sig", alltså lägga det som har varit bakom sig och gå vidare, mot nya mål.
Man måste välja sina "fight"-er, man kan inte strida för allt hela tiden. Så, om det som hände (det du beskriver i din fråga här) är inte så jätteviktigt, så kanske du kan släppa det och satsa på att skaffa dig så bra kunskaper så att ingen kan ifrågasätta det faktum att du förtjänar mycket höga betyg!
Jag har svarat utifrån min erfarenhet både som tidigare elev och som skolpersonal: SYV.
Du får gärna visa mitt svar till dina vårdnadshavare, dina kompisar, personal på din skola m.fl. De får gärna höra av sig med sina synpunkter.
Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
ANNA
Frågor och svar taggade med 'gruppvägledning' (9 st.)
-
Hur kan man bäst förklara för förskolebarn vad en SYV gör?
Hej, Om man som SYV ska hålla en kort redovisning/föreläsning på förskola om man vad man arbetar med, hur kan man bäst förklarar detta för förskolebarn (så det blir intressant/förståeligt för dem)?
Hej!Att förklara yrkesrollen "studie- och yrkesvägledare" för förskolebarn bör göras på ett enkelt och engagerande sätt. Här är... Läs hela svaret -
Gruppvägleding realistiska mål?
Hej, behöver tips på gruppvägledning/ övning där syftet är att skapa realistiska mål ( inför val av gymnasieutbildning/yrke) Tack på förhand!
Hej Mia,de gruppvägleningsövningar som vi valde ut och rekommenderar, i första hand, finns beskrivna i svaret på https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolanSpecifikt någon... Läs hela svaret -
vart kan jag hitta en studievägledare som kan handleda mig?
Jag behöver en handledare för praktikplats . vem kan tipsa mig om någon kan hjälpa mig med det ?
Hejsan,om du söker praktikplats inom din utbildning på SYV-programmet i UPPSALA vill jag föreslå att du tar kontakt med SYV-ar som jobbar på grund- och gymnasieskolorna i... Läs hela svaret -
vilka övningar frågor jag kan ta upp i gruppvägledning?
Hej! Jag ska genomföra gruppvägledning kring självkännedom för 5-8 personer. Det är pass om 40 min i två olika tillfällen. Jag har aldrig gjort gruppvägledning och undrar hur jag ska kunna fylla de här 80 minutrarna. Har ni tips om vad jag...
Hej Mia, kika gärna på ett svar som gavs i tråden: https://www.fragasyv.se/fragor/oevningar-foer-gruppvaegledning-i-skolan Jag vill också tipsa om vilken personlighetstyp är du?-testet på framtid.se/test -
Övningar för gruppvägledning i skolan?
Hej - jag söker bra övrningar för att köra GRUPPVÄGLEDNING på grund- och gymnasieskolan. Tusen tack för alla tips ni kan ge! S.
Hejsan, det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda... Läs hela svaret -
Har ni tips på upplägg och övningar?
Ska köra gruppvägledning om ca 6-8 elever per grupp i åk8. 1timme vid 2tillfällen per grupp och syftet/målet är gymnasieinfo och valkompetens. Har ni tips på upplägg och övningar? Tack!
Hej, Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som... Läs hela svaret -
Har ni tips hur man kan göra under info/undervisningstillfälle?
Jag ska hålla information/undervisning i halvklass. Jag ska berätta om tidigare yrken som funnits som inte finns kvar, nya yrken som tillkommit och yrken som kommit tillbaka. Har ni tips om hur ja ska börja? Och hur och på vilket sätt ska jag aktivera eleverna i deltagandet? Kommer bara...
Sajt med ca 800 yrkespresentationer som vi rekommenderar är www.framtid.se för att engagera elever rekommenderar vi att de får göra jobbet själva: välja vilka... Läs hela svaret -
Har ni tips på värderingsövningar och dylikt?
Hej! Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man...
Hej Amina! Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det? Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat... Läs hela svaret -
Vad ska man undervisa i eller informera eleverna om?
Hej! Jag undrar om ni har tips på vad man kan undervisa elever i eller informera om som har en koppling till yrken, arbetsmarknaden, gymnasium, vidare studier eller någon aktivitet (tema) för grundskoleelever i mellan- och högstadiet? Något som kan tillföra kommunikation från båda håll. Tacksam!
Vi återkommer med ett längre svar men titta så länge på Tipspromenad om yrken som är färdig att skrivas ut med 10 frågor som passar till olika... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga