Joel
    Hej!

    Jag är en kille på 21 år som för tillfället studerar min sista termin på en folkhögskoleutbildning inom Manusförfattande.

    Jag älskar att studera, med fördelar som social tillhörighet och ökad kunskap i toppen av anledningar till varför. Jag är väldigt kreativt lagd och har många intressen och passioner, flera stycken inriktade kring media men är också extremt nyfiken på mycket annat (matlagning, författande, psykologi, mm.).

    Jag har hittat många olika utbildningar, men har svårt att lista ut exakt vilken jag vill prioritera till min ansökan, då jag som sagt är nyfiken på mycket. Har du några tips?

    Några tankar är om jag ska prioritera bredare utbildningar för att förhoppningsvis hitta vad jag vill satsa på eller specialisera mig för att bli mer attraktiv på arbetsmarknaden framöver? Längden på utbildningen jag väljer är en annan. Jag känner att jag gärna skulle vilja fortsätta studera i all oändlighet, men känner en viss press att "komma ut i arbetslivet" samt att det inte är särskilt realistiskt. Därför har tankarna gått mellan allt från femårig civilingenjörsutbildning till en ettårig yrkesutbildning.

    Jag har även fått tipset att arbeta ett tag för att samla tankarna till vad jag vill göra, men att under en längre period jobba inom något jobb som inte intresserar mig och sedan "fastna" där är något av en rädsla jag har.

    Något jag nyligen listat ut är HUR jag i framtiden gärna skulle vilja jobba, även om vad jag vill fortfarande är osäkert. Jag skulle troligen vilja ha ett jobb där kreativitet är med åtminstone i någon form och där arbetsplatsen är mer av ett "grupptänk". Där jag kanske får möjlighet att diskutera/bolla idéer och tankar med en nära grupp kollegor är någonting som hade varit underbart. Tyvärr vet jag inte vad sådana yrken skulle tänkas vara och desto mer jag letar runt på nätet, desto mer överväldigad blir jag av alla valmöjligheter som finns. Några tips eller tankar som kan leda mig i rätt riktning? Tack på förhand!

    Vänliga Hälsningar

    Joel

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel!

    Det är ingen lätt uppgift att "bestämma" vad du ska bli "när du blir stor"! :)

    När jag läser hur du beskriver dig, så tänker jag på följande yrken:

    Lärare - kanske i första hand gymnasielärare i "diskussionsämnnen" som t.ex samhällskunskap, historia, filosofi och litteratur, retorik, skrivande.

    Journalist

    Copywriter

    Studie- och yrkesvägledare (mitt yrke! :)

    Museipedagog

    Coach - arbetscoach, livscoach.

    Du går gärna läsa yrkespresentationerna på www.framtid.se - och förhoppningsvis hittar du några fler yrken som du blir intresserad av.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA