Tova

    Hej, jag tog studenten i år och är mitt uppe i en kris om vad jag ska göra med framtiden. Min dröm är att gå jurist, men jag måste läsa dam och historia 2 på komvux, och jag har bara 17,45 poäng i merit, så jag vet inte vilka kurser jag ska läsa för att ens ha en chans att komma in. Sedan har jag funderat på kriminologiprogrammet, men då undrar jag vilka kurser jag behöver läsa,(jag gick hantverk). Gjorde högskoleprovet vilket jag fick 0,3 poäng på, så kanske borde göra det igen. Förlåt för röriga frågor, men jag är så stressad över framtiden så behöver lite svar, tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    du kan absolut göra högskoleprovet flera gånger. Det enda man "förlorar" är 450kr i avgift och en dag då man skriver provet! :) Det man kan vinna är så pass högt resultat att man kommer in på sin drömutbildning på högskolenivå.
    ****
    Om juristprogrammet
    Särskild behörighet är samhällskunskap 1b och historia 1b. Historia 2 behöver du inte läsa. I stället för historia 1b kan man ha betygen i historia 1a1 och 1a2.
    I stället för samhällskunskap 1b kan man ha betygen i samhällskunskap 1a1 och 1a2. Betygen måste vara godkända, alltså lägst E.

    Högskola i Sveirge tar inte in obehöriga, så innan du får betygen i historia och samhällskunskap (för särskild behörighet) kan du inte komma in, oavsett hur höga betyg du har eller kommer att få.
    Men Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Och till många yrkeshögskoleutbildningar kanske du är behörig. utbud av yh-utb finner du på www.yhguiden.se
    Du kan börja med att kika på yh-utbildningar till Paralegal (juridisk assistent).

    Och nedan finner du urval av yh-utbildningar som enligt våra uppgifter går att söka till - fortfarande - till start under höstterminen 2020 (uppgift om lediga platser eller möjlighet att göra ansökan är från 2 augusti 2020):
    yhguiden.se/utbildning/nbi/logistics-planner
    Campus-varnamo/kvalificerad-3-d-printtekniker
    Uddevalla-vuxenutbildning/e-commerce-product-manager-udd-vux-boras
    Uddevalla-vuxenutbildning/digital-store-manager-udd-vux-alingsas
    Stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/transportledare-arbetsledning-flerpartslogistik
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/sommelier
    certifierad-produktionstekniker-lernia-vastervik
    processoperator-livsmedel-teknikhogskolan-orebro
    högskolecentrum-arboga/stodpedagog-arboga
    Hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-karlskrona
    Affarshogskolan/b2b-saljare-affarshog-vaxjö
    Hvilan-utbildning/tradgardsmastare-hallbar-park-och-vaxtproduktion
    Hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditör-digitalisering-helsingborg
    Affarshogskolan/facility-management-malmö
    Frans-schartaus-handelsinstitut/trac-diplomerad-resekonsult-sthlm
    Affarshogskolan/b2b-saljare-affarshogskolan-orebro

    Nästan alla yrkeshögskoleutbildningar är kostnadsfria och studiemedelsberättigade men finns några få som tar ut Studerandeavgift, t.ex den här yh: teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent