Ängel

    Hej, Jag undrar vad jag ska läsa på universitetet. Jag har länge vetat att jag är intresserad av biokemi men nu när jag läser psykologi som inval på gymnasiet så märker jag att jag gillar psykologi väldigt mycket. Finns det någon inriktning på universitetet med båda dessa som forskning på biologiskt perspektiv (psykologi). Eller ska jag hålla mig till bio-kemi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det är spännande att du är intresserad av både biokemi och psykologi, och det finns faktiskt studieområden som kombinerar dessa intressen. Ett sådant område är "neurovetenskap" eller "biologisk psykologi", som utforskar hur biokemiska processer påverkar beteende och mentala funktioner. Detta kan vara ett utmärkt val för dig eftersom det kombinerar element från både biokemi och psykologi.

    Ett annat område du kan överväga är "psykobiologi" eller "beteende-neurovetenskap", som är liknande men kan fokusera mer på beteendets relation till biologi.

    Du kan även överväga att söka läsa på program i "molekylär psykologi", som är en relativt ny disciplin som förenar molekylära och genetiska metoder med psykologiska studier.

    Kom ihåg att det finns universitet  som kan erbjuda "flexibla program" där du kan välja kurser från olika ämnesområden, så du kanske kan skräddarsy din utbildning för att inkludera både biokemi och psykologi. Det är en god idé att prata med studievägledare på de universitet du är intresserad av att i framtiden läsa på, för att få mer specifik information om deras program.

    Studie- och yrkesvägledare