Ina
    Hej sitter och kollar på yh utbilningar och vilka ämnen jag behöver läsa upp.

    Har gjort engelska 6 samt svenska 2 nu är min fråga på denna https://www.yhutbildningar.se/skola/kyh/kyh-stockholm/front-end-developer-492044 är det alla matte delar man ska plugga? Asså 2a,b och c?

    Sen var det en utbildning som krävde webbutveckling 1 alt programmering 1, är det samma slags utbildning eller 2 olika? Tänker om jag ska söka flera utbildningar måste jag ha båda dom då eller räcker webb utveckling bara?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ina,
    Den utbildning du länkar till har, så vitt vi vet, ännu inte någon framtida start beviljad av MYH, myndighet för yrkeshögskola. Kanske blir det start beviljad på den, men det vet vi först i januari-februari 2022.
    Du får gärna kika på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar där framtida starter redan är beviljade:
    utbildning/nackademin/frontend-utvecklare-solna
    utbildning/grit-academy/front-end-webbutvecklare
    utbildning/cm-education-ab/frontend-app-developer-cm-stlm

    Frågan om behörighet...
    om särskild behörighet beskrivs så här:
    Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
    Engelska 6, 100p

    Matematik 2, 100p

    Programmering 1, 100p

    Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2, 100p,
    alltså om det står "Matematik 2" då betyder det att man ska ha godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c (i en av de kurserna).
    Du skriver också så här: "Sen var det en utbildning som krävde webbutveckling 1 alt programmering 1, är det samma slags utbildning eller 2 olika? Tänker om jag ska söka flera utbildningar måste jag ha båda dom då eller räcker webb utveckling bara?" Frågan "är det samma slags utbildning eller 2 olika"?_menar du om kurserna Webbutvecking 1 och Programmering 1 är samma kurs, eller menar du någonting annat med din fråga?
    Gymnasial kurs Webbutveckling 1 hör till ämnet Webbutveckling.Du kan läsa om den kursen och det ämnet på skolverkets webbplats.
    Kursen Programmering 1 hör till ämnet Programmering. Du kan läsa om den kursen och det ämnet på skolverkets webbplats.
    Det är givetvis bättre att skaffa sig godkända betyg i båda kurserna, både webbutveckling 1 (och kanske t o m 2 och 3) och i Programmering 1 (och kanske även i de högre kurserna inom det ämnet också). Är man intresserad av DATA-IT och vill skaffa sig utbildning inom det område och jobba inom det område så är det fördelaktigt med flera betyg i kurserna. Genom att läsa fler kurser skaffar du dig mer kunskap men också fler meriter inför ansökan till yrkeshögskoleutbildningar inom DATA-IT. Yrkeshögskola tar in på "sammantagen bedömning" där även tester-intervjuer, arbetsprover och liknande kan ingå. Att man är behörig betyder bara att man får delta i konkurrensen om utbildningsplats. Det garanterar tyvärr inte att man kommer in. Ju fler kurser du har läst på gymnasial nivå inom DATA-IT och ju högre betyg du har i kurserna, desto bättre är dina chanser att komma in på en eftergymnasial utbildning.
    Sedan är det också så att yrkeshögskola kan även ta in obehöriga. Om antal behöriga sökande är för litet kan yrkeshögskola göra bedömning att några obehöriga ändå kan klara av utbildningen (det blir då individuell  bedömning där även faktiska kunskaper kan tas hänsyn till, inte bara vilka betyg man har), och anta några sådana obehöriga till utbildningen - därför råder vi söka även till de yrkeshögskoleutbildningar där man inte uppfyller alla kraven (för att det alltid finns en chans att ändå komma in). Med det sagt, så är det ju givetvis bättre att sträva efter att bli behörig + även "överkvalificerad" alltså att man har mer än vad som krävs.