Emilia

    Hej! Jag är en tjej som går mitt tredje år på ekonomiprogrammet. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag vill skriva för gymnasiearbete. Jag är intresserad av ekonomi, entreprenörskap och företagande. Är även väldigt intresserad av kvinnors roll inom företagande. Jag funderar på att skriva om kvinnliga entreprenörer/vilka utmaningar som finns angående kvinnligt entreprenörskap/utvecklingen av antalet kvinnliga entreprenörer osv. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall formulera min rubrik samt frågeställningar för att det skall vara så ekonomiinriktat som möjligt och för att det även skall finnas mycket fakta att utgå ifrån. Skulle du vilja hjälpa mig att formulera några frågeställningar som jag därefter kan utgå ifrån? Och även på ett sätt så att det blir mer åt det ekonomiska hållet snarare än det psykologiska. Tack på förhand :)

    • Julia : Viktigt! Du måste få temat och frågeställningar för ditt gymnasiearbete godkända av din handledare på skolan! Du kan komma med förslag, men sista ordet är det handläggaen som har, glöm inte det. :)
    • SYV-besökare :

      En hemsida där du kan finna relevant information - bolagsverket.se --- och en till: scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!
    Om du läser om kvinnligt företagande, t.ex kan du börja med
    svensktnaringsliv.se/regioner/orebro/kvinnligt-foretagande
    och
    foretagarna.se/politik-paverkan/rapporter/2021/kvinnors-foretagande - samt di.se/nyheter/ny-studie-kvinnor-som-driver-foretag-dubbelt-drabbade-av-pandemin
    så kanske du kommer på vad du vill och kan skriva om i ditt gymnasiearbete.
    Vidare borde du kunna samråda med dina ekonomi-lärare och även med lärare i samhällskunskap, tycker jag... .
    Nu är jag inte ekonomi-utbildad och du kan nog mer om ekonomi än jag kan (du har läst 2 år på ekonomiprogrammet och det har inte jag gjort..:) - så du är mer expert i den branschen än jag är... men jag tänker så här: i många fall spelar det kanske ingen roll om företagaren är man eller kvinna men att det finns nog "övergripande" skillnader: t.ex inom vilka branscher som det är många respektive få kvinnor som är företagare och finns det förklaringar till varför det ser ut som det gör? Finns det Olika förklaringsmodeller? Och i så fall vilken av de som du tro mer på.

    Sedan tänker jag också det skulle vara kul att få fram jämförelse "Livslön utifrån kön" - alltså om du kan hitta uppgifter om vad manliga respektive kvinnliga företagare tjänar under sina yrkesliv och förklara resultaten (borde finnas några undersökningar om det att hitta... ). Kanske finns det motstridiga uppgifter på olika ställen, intressant i så fall vad de skillnader kan bero på?