Frida
    Jag går tredje året på gymnasiet och ska nu börja med mitt gymnasiearbete. problemet är att jag inte har något ide alls på vad jag ska skriva om. Jag går samhälle beteendevetenskaps programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Har du fått veta vem HANDLEDARE för ditt Gymnasiearbete blir?
    Det är bra att prata med den läraren och tillsammans komma fram till vad du ska skriva om. Du kan komma med egna förslag eller be din handledare att hen kommer med förslag. Du säger då att du är "öppen för förslag" och kan kanske välja från en lista som handledaren har på "lediga teman" för Gymnasiearbete (så att inte många elever skriver om samma eller nästan samma saker :).

    Här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181886!/Menu/article/attachment/SA1.pdf kan du se ett exempel som Skolverket har på sin hemsida.
    Och här http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181525!/Menu/article/attachment/Introduktionstext%20gymnasiearbetet%20högskoleförberedande.pdf kan du läsa en instruktion, som också kan vara till hjälp för dig.

    Det är svårt för oss på Fråga SYV att veta vad du är intresserad av att skriva om i ditt gymnasiearbete.
    Jag kan dock komma med några förslag som kanske kan ge dig någon egen idé:

    1. Yrkesval i Sverige idag: vad är viktigt för ungdomar när de bestämmer sig om vad de vill arbeta med?
    Du kan kanske genomföra intervjuer med dina klasskamrater, hitta statistik som påvisar vad ungdomar väljer att satsa på, kanske försöka hitta någon koppling till föräldrarnas yrke och/eller utbildningsbakgrund. http://www.framtid.se/professions/

    2. Varför blir man kriminell? Vilka faktorer medverkar till att man i större utsträckning riskerar att bli involverad i kriminalitet? Är det någon skillnad i Sverige och i andra länder? Vad kan man göra för att minsta den risken (på samhällsnivå och på individnivå, t.ex. inom familjen)?

    3. Vad kan man göra för att förbättra den svenska skolan? Räcker det att det fattas "de rätta politiska beslut" eller måste man börja tidigt, redan på dagis - att förbereda blivande elever till att bli "bra elever" och vad är en "bra elev" (från lärarens synpunkt, från elevens egna synpunkter, från politikernas och från föräldrarnas samt från blivande arbetsgivarnas synpunkt)? Vad är "en bra lärare" (vem bestämmer det: elever, rektor, föräldrarna, andra lärare)? http://www.framtid.se/profession/larare/

    4. Vem får jobb lättast i Sverige idag och om fem (tio) år? Är det enbart personens utbildning som avgör? Är arbetsgivare mer benägna att anställa en besvärlig (krävande) men mycket flitig och kreativ person eller en lydig passiv medarbetare? Kan det mest bero på vilken bransch man söker jobb i eller på vem arbetsgivaren är? http://www.fragasyv.se/info/har-finns-jobben

    5. Om att starta eget. Vilka möjligheter erbjuder Sverige för entreprenörer och måste man vara "en speciell person" för att våga starta eget och bli framgångsrik eller kan "vem som helst lyckas som egen företagare" om de rätta politiska beslut underlättar för små företagare? http://www.framtid.se/vaga-starta-eget-foretag/ http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/

    Utifrån frågeställningar ovan, så hoppas jag du kan komma på något eget förslag. Du får gärna "låna" ett av mina förslag men förankra det hos din handledare först, innan du "kastar dig in" i arbete. :)
    Vid punkterna ovan har jag satt in några länkar där relevant info finns.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare