Charlize
    Mitt mål är att resa i livet och vilken skola är bäst för det i Malmö/Lund? Samt vilken linje.
    Hade dock helst velat gå på Samhällsvetenskap.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlize,

    menar du att du vill resa under tiden du går på gymnasiet? eller manar du att du efter gymnasiet vill ha jobb som innehåller mycket resor?

    Om du under din gymnasietid inte har för avsikt att finnas på samma ort hela tiden, utan kommer att resa - då rekommenderar jag Korrespondensgymn<<. som erbjuder distansundervisning och de har SA-programmet i sitt utbud.

    Om du menar att du vill på sikt ha ett yrke där du reser mycket - så beror det på vilken typ av resor du menar... se t.ex info om Tågvärd/värdinna<< och Flygvärd/värdinna<< - det en typ av resor.

    En annan typ av resor blir om man är reseledare<<

    Se även info om yrket Utrikeskommentator<< och för att kunna bli utrikeskommentator är det bra att ha utbildning och/eller erfarenhet av att jobba som journalist<< och det är också bra att kunna det språket (det landet där man är utrikeskommentator i).

    I Lund finns det 7 gymn.skolor som erbjuder SA <<med start hösten 2017

    i Malmö finns det 19 gymnasieskolor som erbjuder SA<<

    Det kan ev finnas möjlighet att läsa utomlands under gymnasietiden - en möjlighet är att åka på utbytesår men då måste man räkna med att bli "ett år försenad", t.ex man åker efter åk1 och kommer om ett år tillbaka in i åk2... dvs gymnasietid blir 4 år. Se t.ex info om UHR´s program här<<

    Det finns också möjlighet att söka till en svensk gymnasieskola utomlands - där du slipper betala terminsavgifter för att det är en Svenska skola - se skolornas presentationer här<<

    Är det ngt. annat land eller stad som du vill läsa i som inte har någon svensk gymnasieskola - se om STS, Explorius, AFS eller Språkresor<<< kan hjälpa dig att hitta någon utbildning utomlands som du vill söka till.

    Det finns också ibland möjlighet att få åka några veckor utomlands inom din gymnasial utbildning - då skolorna kan erbjuda det ibland... det får man fråga på varje gymnasieskola om de har någon sort samarbetsprojekt eller sponsorer som bekostar (helt eller delvis) sådana resor... Ofta uppstår det konkurrens om platserna och man måste uppfylla vissa villkor, t.ex ha hög närvaro och bra studieresultat för att bli aktuell för att bli "skickad" på en sådan resa. Resor är ofta 2-3 veckor långa och en del kostnader måste du/din familj stå för - för att det är näst till omöjligt att få det helt gratis.