ebba
    Hej! jag är en Stockholms tjej som har en fråga angående vad för linje jag ska välja nästa år till gymnasiet.

    Jag är mycket ambitiös och intresserad av no-ämnena mestadels kemi och biologi, därefter matematik och spanska. Jag har A i både matte och spanska, och B/C i kemi och biologi.
    Här låter det ju ganska självklart att jag ska gå någon sorts naturlinje men mina tankar snurrar så otroligt mycket. Jag gillar NO otroligt mycket men vet att det är mycket komplicerat. Där kommer mitt tvivlande in. Tänk om det blir så att det blir på tok för svårt för mig när jag väl sökt natur. Att det skulle kännas som mitt största misstag.
    Jag skulle vilja att linjen jag går är på just min nivå. Varken jätte komplicerat eller jättelätt. Jag vill gå en utmanade linje med inte allt för höga krav. Hur hittar jag en sådan linje? går det att se på antagningspoängen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba, du ställer en mycket intressant, mycket smart och svår fråga!
    Att titta på antagningspoängen just i det sammanhanget, som du beskriver, är inte alls så dumt. Annars så är det samma krav på kunskaper i t.ex. Engelska 5, Svenska /eller svenska som andra språk/ 1 och några andra kurser, som undervisas på samtliga gymnasieprogram - yrkes- och högskoleförberedande.

    Gymnasiemässa i Älvsjö börjar idag, 20 nov., kl.9.00 och pågår idag till 17.00; sedan i två dagar till från 9 till 16. Hoppas du kommer förbi där. Fragasyv.se & Gymnasieguiden.se kommer att vara i monter C 13:18. Kom förbi och prata med oss!

    Tillbaka till din fråga: om det inte är så att du redan har bestämt dig för att under gymnasiet blir behörig till en viss utbildning, som t.ex. Veterinär eller Tandläkare, så finns det inte någon större anledning att söka just Naturvetenskapsprogrammet /förutom om man älskar NO ämnena och har väldigt lätt för just dem/. Om du inte brinner för att bli Ingenjör, behöver du inte söka Teknikprogrammet.
    På Ekonomi och Samhällsvetenskapsprogrammet kan du inom Programfördjupningar och Individuellt val lägga till NO ämnena och extra Matte.
    På Ekonomiprogrammet väljer varje elev 300 poäng programfördjupningar
    och på SA 300 eller 400 poäng /beroende inriktning/. Sedan väljer alla elever även 200 poäng inom Individuellt val.
    På så sätt är det minst 500 poäng, dvs 5 st. normalt stora kurser som du lägger till och på Ekonomiprogrammet kan du t.ex. välja så här: variant nr.1 Matte 3b, Matte 4, Naturkunskap 2, Affärsjuridik, Redovisning 2
    eller variant nr. 2 - Engelska 7, Geografi 1 & 2, Historia 2a och 3
    eller variant nr. 3 - Entreprenörskap, filosofi 1 & 2, Rätten&Samhället, Retorik, Litteratur
    eller variant nr.4 - Grafisk kommunikation, Politik&hållbar utveckling, Ledarskap&organisation, Textkommunikation, Internationella relationer.
    På SA finns det ännu fler kurser att välja mellan /dock kan inte varje skola erbjuda ALLA möjliga kurser/ - så det gäller att på förhand ta reda på om det finns en viss profil inom inriktningarna och kurserna är redan bestämda på förhand, t.ex. på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-norra kan man välja satsa på SA profil Journalistik eller sätta ihop sin egen profil av de kurser som skolan kan erbjuda.
    Det brukar sägas att SA är den bredaste "linjen" - fast det egentligen heter PROGRAM och att alla gymnasieprogram är på 2500 poäng, som de är lika "stora" - lika långa 3 år, och då börjar de bli lika "breda" också - *L* ;-). Jag tror det beror på att listan på möjliga tilläggskurser är väldigt lång på SA. Här kan det finnas allt från Animation, Bild&form, Digitalt skapande till Matematik 4, Historia 3, Sociologi, Ungdomskulturer, Litteratur, Visuell kommunikation, Moderna språk och Webbutveckling.

    En framgångsrik strategí kan vara att välja en sådan "mellanprogram" - som SA eller Ekonomi och under första läsåret se åt vilket håll du vill gå - mot Teknik/Matte/NO eller mot Språk/Skrivande/Etnicitet&kulturmöten/Geografi/Historia. Sedan är det ju ingen som säger att du inte på SA kan t.ex. lägga till den här varianten:
    Matematik 3b, Historia 2a, Samtida kulturuttryck, Engelska 7, Naturkunskap 2 - som "spretar åt alla håll".

    Ett råd - bli medlem på www.gymnasieguiden.se, vilket går snabbt och är gratis, och få tillgång till många extrafunktioner samt kan du då vara med & tävla även om fina priser som en iPhone mm.

    Önskar dig det bästa! återkom om du har fler frågor!
    Mikael SYV