moana

    Jag vill bli pilot och jag har hört att man måste gå i natur eller teknik linjen för att sen bli pilot. men problemet är att båda linjerna har väldigt mycket matte som jag inte gillar för att jag inte är bra på det så vad ska jag göra ?!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag skulle i första hand rekommendera att du på gymnasiet läser ett specialprogram Flygtekniker, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/FX - men det programmet finns tyvärr på endast några få gymnasieskolor, så om ingen av de skolorna "passar" dig (kanske bor du långt ifrån...) då kan du gå i princip vilken utbildning som helst men du kommer i så fall behöva komplettera efter gymnasiet med i första hand ämnet Fysik. Svenska utbildningar till pilot kräver att man har godkänt betyg i fysik på gymnasienivå och det ämne ingår som obligatoriskt i just NA och TE och inte i ngt annat program inom svensk gymnasieskola.
    Försök på gymnasiet läsa så mycket matte du kan; godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) kan krävas inför utbildningar till pilot. Det finns flera "pilot"yrken och behörighetskraven kan också ändras över tid. Det kan inte uteslutas att du ska kunna hitta utbildningar där endast matematik 2 krävs, men det är säkrare att sikta på att behöva få godkänt betyg även i matte 3.

    Studie- och yrkesvägledare