Marina

    Jag är både intresserad att jobba som kriminolog och inom banken. Min fråga är om man vill bli tex lönekonsult eller privatrådgivare vad ska man läsa? Kan man läsa kurser för att bli det? Om man går kriminolgiprogtamet kan man jobba på bank efter? Som banktjänsteman eller liknande? Är väldigt intresserad av att jobba på bank.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!
    Det vi vet om yrket Banktjänsteman uppger vi på Framtid.se/yrke/banktjansteman - den rekommenderade utbildningen är civilekonomprogrammet eller ekonomiprogrammet som leder till kandidatexamen med huvudämnet ekonomi.
    Att en kriminolog skulle jobba på en bank känner inte jag till. Dock kan inte svära på att det inte kan hända. Det blir upp till en arbetsgivare att bestämma.

    Du nämner också yrken som Lönekonsult och "privatrådgivare" i din fråga. Du får gärna förklara exakt vad du menar med privatrådgivare: inom vilket område ska man ge råd, menar du? De yrken du undrar över är i Sverige icke-reglerade vilket = arbetsgivare bestämmer vilken utbildning hen önskar att man har och olika arbetsgivare kan tänka olika.
    Inom yrkeshögskola finns ett antal utbildningar till lönekonsult. YH-utbildningar är kortare och mer praktiska än högskole-/universitetsutbildningar. Yrkestitlar kan variera och även redovisningsekonom kan i vissa fall utföra mycket liknande arbetsuppgifter. Hos små arbetsgivare kan en och samma person vara hela "personal-, löne- och ekonomiavdelningen" samt också samtidigt vara personalchef.
    Kika gärna på några yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/redovisningsekonom