Eleonor
    Hej!

    Jag håller på att ansöka om att få byta gymnasium till åk 2 men vet inte vad för information jag behöver skicka och hur jag ska skicka detta till skolorna.

    Samtidigt undrar jag också vad som är skillnaden på studieplan och poängplan/timplan?

    Tack för svar på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Eleonor!
    Läs på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram
    men kort förklaring är den att du bör få reda på OM DET FINNS LEDIG PLATS på det programmet (och inriktningen) dit du vill byta. Det räcker att du skickar epost med frågan: - Han ni plats i åk2 på "den och den utbildningen" och meddelar dina kontaktuppgifter (telefonnummer, postadress mm.)

    Om det inte finns plats, kan du inte byta.

    Om det finns plats, kommer du få svar med följdfrågorna: t.ex. vilka kurser du önskar läsa inom Individuellt val eller om du var godkänt i alla kurser under åk1. Du svarar då på de frågorna du får.

    Skillnaden på Studieplan & poängplan/timplan är den att din Individuella Studieplan innehåller även "dina individuella kurser" t.ex. vilka kurser du kommer att läsa som Individuellt val, vilket tema på Gymnasiearbete du valde, eventuella "utökade kurser" mm.

    Poängplan/timplan är en standardmall, se t.ex. på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    och för de övriga programmen - på http://www.fragasyv.se/dokument#Programplaner_foer_Nationella_gymnasieprogram
    där Programnamn är en klickbar länk.

    Med vänlig hälsning
    Mikael