Adina
    Hej! Idag fick vi information om vårat indivuduella val inför 2an, och nu har jag smått panik. Valet måste vi göra innan 8 februari och jag har absolut ingen aning om vad jag vill välja. Går teknikprogrammet, inriktning design och produktutveckling på ett kommunalt gymnasium i Jönköping och känner att jag helst vill läsa något roligt som "bryter av" från allt plugg.

    Det lutar mest mot antingen Formgivning 1 - mot hantverk/styling (Minifråga i frågan: vad innebär den kursen egentligen? Tycker inte att det finns någon bra information någonstans om det), Bageri 1, Träningslära 1 (styrketräning), Programmering 1 eller Digitalt skapande 1 just nu.

    Vad anser ni att man ska tänka på när man gör valet? Med tanke på att jag inte behöver tänka på högskolebehörighet i mitt val.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adina,

    det är bra att du inte behöver tänka på högskoIebehörighet! :)

    ang. IndividueIIt vaI... finns det möjIighet att prata med eIever som idag går de kurser? EIever som går en kurs "över dig" och Iäser de kurser idag? Det tycker jag är en rimIig fråga som ni i KIassen kan stäIIa: om er mentor kan bjuda in eIever från de kurserna som du nämner i din fråga (eIever som idag Iäser dem - ett par eIever från varje kurs) - och att de får berätta om kurserna på er "kIasstimme"...?

    Då får ni höra "Iive" vad det innebär i praktiken. Ett annat aIternativ är att du ber att få vara med på en deI av en Iektion - i de kurser som du undrar över. Se i schemat - när det passar (när du inte har någon Iektion och de har sina Iektioner) och fråga Iäraren om du kan vara med under en heI eIIer under en deI av en Iektion.

     

    Ang. kursen FORMGIVNING 1

    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    • Grundläggande hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material. Exempel på material kan vara trä, tyg eller glas.
    • Enkla bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.
    • Grundläggande färg- och formlära.
    • Introduktion i formgivningsprocessen och formgivningens grundläggande uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
    • Det valda materialets egenskaper.
    • Grundläggande värdering av formgivning i relation till intentioner.
    • Relevanta begrepp.
    • Traditionell och samtida formgivning.
    • Lagar och andra bestämmelser som gäller för formgivningsområdet.
    • Säkerhet och arbetsmiljö för maskiner och verktyg samt materials miljöpåverkan.

     

     

    Att du tänker på att du viII läsa något roligt som "bryter av" från allt plugg, tycker jag, är kIokt.

    Vad man behöver tänka på när man väIjer vaIbara kurser:

    - vad behöver jag för behörighet tiII vidare studier? Men det behöver inte du tänka på! :)

    - man kan tänka på att tjäna så många meritpoäng som möjIigt - se här>> men ingen av kurserna som du nämner får man meritpoäng för;

    - man kan tänka på viIka kurser man kan få högre betyg i? vi är oIika och oIika kurser är oIika svårt för oss att få höga betyg i, beroende på vad just du är duktig på;

    -man kan tänka på, som du gör - vad som är roIigt att Iäsa för att "bryta" mot aIIt pIugg! :)

    - och man kan också tänka på: Vad viII jag Iära mig? få kunskaper i, för att just viII Kunna det! ;) Bageri, kanske? - se Bagare>>

    Hoppas ngt i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Och Iycka tiII med ditt vaI av vaIbara kurser!

    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'f-3' (2 st.)

    • Lärarstudent f-3

      Vad krävs för en Grundlärare i F-3 för att bli behörig 4-6 lärare?

      Jag undrar vad som krävs för en legitimerad F-3 lärare, för att bli behörig lärare även i årskurs 4-6? Har försökt läsa på men verkar stå lite olika överallt. Beror det exempelvis på vilket ämne man valt att...

      Milla : : Hej, det kan skilja sig åt mellan olika lärarhögskolorna. Det bästa för dig är att du tar kontakt med studievägledare på den... Läs hela svaret
    • Elev

      Vilka andra valmöjligheter finns?

      Hej! Om man är utbildad lärare f-3 och arbetar med det, men efter ett tag känner att man vill arbeta med något annat. Vad finns det för andra arbetsmöjligheter med en sådan examen? Är man rätt så begränsad med denna examen eller finns det andra möjligheter? Sedan undrar jag även hur stor...

      Anna: : Hej Linda, med lärarexamen finns det många olika möjligheter, ex. kan man söka Rektorstjänster; man kan också söka jobb som inte har någonting med skola att göra över... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga