Victoria
    Jag skulle vilja starta ett eget barnhem i typ thailand eller nåt när jag blir stor. Vad ska man välja för gumnasieprogram då? Kan man ta natur? Och vad ska man välja för högskoleprogram sen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Victorua,
    det finns inte någon "utstakad studieväg" mot det jobbet som du vill ha när du blir stor. Jag kan tänka mig att det passar bra att utbilda sig till socionom, sjuksköterska eller lärare, till exempel men även andra utbildningar kan vara mycket passande. Det är också bra att börja lära sig Thai (språket som talas i landen). Läsa mycket engelska är också viktigt.
    En sida på Internet som det finns mycket bra info-. på är bl a http://www.sida.se/Svenska/engagera-dig/

    Du frågar om man kan ta "natur" och då vet jag inte om du menar NA-Naturvetenskapsprogrammet
    eller NB-Naturbruksprogrammet, båda dem förkortas "natur".
    Och svar är att du kan läsa ett valfritt gymnasieprogram och ändå kan sedan fullfölja din dröm. Det finns, alltså, inte någon förutbestämt sätt att uppnå det, som du önskar. Det är inte många personer som arbetar med just att starta barnhem i Thailand och alla dem, som jobbar med det har vitt skilda bakgrund vad det gäller utbildning.
    Ett råd till dig skulle vara om du kunde via Internet söka info- och kontakt med någon som förut har gjort det, som du också vill åstadkomma & ber den personen berätta hur hen gick tillväga, vilken utbildning hen har och vad du bör tänka på när du är på väg mot din dröm.

    Önskar dig det bästa!
    Liselotte sYV
    Liselotte