Tania
    Hejsan!

    Min fråga är vad är skillnaden mellan EK inriktning juridik - ekonomi?
    Om jag väljer t.ex. ekonomi inriktning juridik kan jag då lära mig det som finns på ekonomi inriktning ekonomi?

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det som är skilladen är att på inriktningen Ekonomi läser man kurserna: Entreprenörskap och företagande
    Företagsekonomi 2 och
    Matematik 3b
    medan man på inriktningen Juridik - läser i stället: Filosofi 1
    Affärsjuridik 100
    Rätten och samhället 100 och
    Psykologi 2a.

    Se programplan för EK på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Alla de kurserna som läses på inriktningen Ekonomi får även läsas som programfördjupande och i fall schemat för dig skulle gå ihop, skulle det vara möjligt att läsa båda inriktningarna på EK: inr Juridik som inriktning och inr Ekonomi som kurser inom Programfördjupningen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : På gymnasiegemensamma ämnen står det 1250p när det ska vara 1200p har de skrivit fel där?
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tanja!
    Man läser 1250 poäng Gymnasiegemensamma ämnen på Ekonomiprogrammet.
    Det som är rätt är:
    Religionskunskap 1 - 50 poäng
    Samhällskunskap 1b - 100 poäng

    Bra att du är uppmärksam!
    Jag ska se till att det blir ändrat till det som är rätt!

    Tack så mycket för att du påpekade misstaget!
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag tänkte att det fel, men tack för att ni fixa problemet♥
    • Milla : Tack så mycket för att du uppmärksammade oss på felet! Nu är det fixat, tack vare dig! :)