Linda
    Som typ alla så står jag och velar mellan om jag ska välja en estetisk linje, då jag brinner för det estetiska och allt vad det heter, eller om jag ska vara mer seriös och satsa på natur/sam. Då undrar jag: Vad är det egentligen som jag väljer bort när jag väljer en estetisk linje framför natur? Vilka möjligheter till framtida studier på högskola? (Båda är ju högskoleförberedande, men man kan ju t.ex. inte bli läkare om man inte gått natur om jag har förstått det hela rätt)
    Tack för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, japp, du har förstått det rätt - du kan inte gå direkt till en läkarutbildning från Estet. Men det går att läsa upp de kurser du i sådana fall saknar på t.ex ett Naturvetenskapligt basår på universiteten eller via den kommunala vuxenutbildningen. Det är det som är så bra med Sveriges skolsystem - man kan alltid komplettera - och det gör många.

    Så fundera på om du ska välja med hjärtat, passionen - som jag alltid förespråkar, då brukar det oftast gå som bäst på gymnasiet - eller om du ska välja utifrån nytta långt fram i tiden som du egentligen inte har någon aning om. Den centrala frågan ska vara; Hur kommer jag klara gymnasiet på bästa sätt? Vad är realistiskt? Hur vill jag ha det på gymnasiet?

    Ta reda på vilka nyttokurser som t.ex. matte, naturkurser du kan lägga till på den skola du är intresserad av. Vill du gardera dig med att kunna läsa ett Naturvetenskapligt basår så bör du läsa så mycket matte som skolan erbjuder. /Lena, Syv