gigo980

    Jag vill bli aktiemäklare har jag bestämt mig. Jag vet att aktiemäklare vanligtvis är utbildade civilekonomer men jag undrar om det finns en väg runt det? Hade till exempel masters i ekonomi också funkat eller finns det någon annan masters som hade passat bättre? Vilka typer av kurser ska jag gå på för att senare ha så bra chans som möjligt för att bli aktiemäklare? Min huvudsakliga fråga är vilka vägar kan jag ta förutom civilingenjör/civilekonom programmet för att senare kunna bli aktiemäklare? Ni får gärna svara med ett så långt svar som möjligt, vill verkligen förstå det hela och se vilka vägar/alternativ jag har.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    För att i Sverige arbeta som aktiemäklare krävs, enl. de gällande reglerna, en specialistlicens genom SwedSec-utbildning. Och för att kunna gå den utbildningen måste man vara anställd inom finansbranschen.
    På swedsec.se läser vi bland annat följande: "Krav för att få licens:
    - att sökanden är anställd eller, enligt Swedsecs regelverk, betraktas som anställda, i ett till Swedsec anslutet företag,
    - att sökanden är lämplig att inneha licens, vilket intygas av det anslutna företaget,
    - att sökanden har godkänt resultat på licensieringstest...".
    Man behöver, alltså bli anställd inom finansbranschen, på ett företag som är anslutet till Swesec.
    Reglerna kan ändras över tid... Jag kan endast redogöra för vad jag tror mig veta ang.vad som gäller idag.
    Vilken utbildning behöver man för att kunna bli anställd på ett företag, ansluten till Swesec? enl.min erfarenhet är det (som lägst) kandidatexamen i ekonomi som kan ge möjlighet till en sådan anställning.
    Vi berättar om vilken utbildning som krävs i presentationen på framtid.se/yrke/aktiemaklare

    Studie- och yrkesvägledare