Wilma0267

    Hej, jag har lyckats få alla A fast inte i det naturvetenskapliga programmet utan i det samhällsvetenskapliga. Detta gör att jag inte har behörighet att plugga till läkare, de kurser jag behöver är biologi 2, kemi2, fysik2 och matte 4. Om jag prövar upp dessa ämnen måste jag få A i dom för att komma in på läkarprogrammet och hur blir de med mina nuvarande betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    se en förklarande sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basår?
    En sak som jag inte riktigt förstår: varför vill du pröva i de naturvetenskapliga kurser? Inför prövningar måste du skaffa dig kunskap på egen hand. Det är ju mycket lättare att få högre betyg om man läser kurserna (i stället för att endast pröva i dem)! Prövningsbetygen räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal), precis som betygen du får i slutet av lästa, på komvux, kurser. Eftersom betygen i de kurserna som krävs för särskild behörighet ändå räknas in, oavsett om du läser kurserna på komvux eller gör prövningar, varför göra det svårare för sig själv och inte bara ta och söka läsa kurserna på komvux?
    Om du inte vill riskera sänka ditt meritvärde (genom lägre betyg i de kurser som krävs för särskild behörighet), sök till naturvetenskapligt basår på universitetet eller på en folkhögskola, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare