Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med '180 hp' (9 st.)
-
Hur ska jag få ekonomin ihop om jag pluggar på nytt?
Hej! Jag utbildade mig till fysioterapeut och har arbetat som det i ungefär ett år nu. Egentligen under utbildningen började jag tvivla på att detta var rätt karriärval för mig, men jag tog till slut examen. När jag började jobba tyckte jag inte...
Hej,jag vill råda dig kontakta CSN och få klarhet i frågan om hur lång tid (hur många veckor) med CSN på eftergymnasial nivå som du har kvar. De 4 månader som... Läs hela svaret -
Hp på examensbeviset?
Hej! Jag har läst ett kandidatprogram på 180 hp men valde att plocka bort 2 kurser och har bytt ut dom med 2 andra fristående kurser utanför det området inom mitt program. Jag undrar kommer det fortfarande synas på examensbeviset att jag har läst 180 hp...
Hej,du har inte uppgett inom vilket område din utbildning ligger. Vad heter kandidatprogrammet som du har läst? Du får gärna ställa dina frågor till studievägledare på din institution.... Läs hela svaret -
Vad bli man efter Kognitiv neurovetenskap tillämpad positiv psykologi?
Jag blev antagen i Kognitiv neurovetenskap - tillämpad positiv psykologi, men jag vet inte vad kan jag jobba exakt med efter jag är klart, kan någon hjälpa mig
Hejsan,se om du på utbildningens egen webbplats/hemsida hittar avsnitt "efter examen" eller liknande information. Om du inte hittar kontakta Studievägledare på... Läs hela svaret -
Hur kan man studera Cybersäkerhet i Sverige?
Hej, hur kan man studera Cybersäkerhet (Cyber security)? Jag kunde inte hitta programmet i antagning.se eller studera.nu webbsidor, jag frågade en kompis och han sa det finns inte i Sverige 3år (180hp) program för Cybersäkerhet och att man kan bara studera det som...
Hej,utbildningsutbud förändras och nya utbildningar kan skapas inför nästa antagningsomgång. Du kan också försöka få kontakt med de som utbildar på... Läs hela svaret -
Hälsovetenskapliga programmet, inriktning biovetenska?
Hej! Jag undrar om Hälsovetenskapliga programmet, inriktning biovetenskap.? Vad kan man bli när man bli klar? Vart kan man jobba? Är det lätt o hitta jobb? Lön?
Hej,den utbildning som du frågar om leder inte till en Yrkesexamen och det är därför "oklart" exakt vilka jobb man kan få efter en sådan utbildning... kan man... Läs hela svaret -
Etologi och djurskydds programmet?
Hej, hur långt är Etologi och djurskydds programmet om man läser på SLU i Uppsala? Vad brukar vara merit poängen man behöver vara eller vad för högskolepoäng krävs?
Hej Malte!Etologi och djurskydd (kandidat) är på 180 högskolepoäng, på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. 180 hp = tre år på heltid, eller 6 terminer om man studerar på... Läs hela svaret -
Har E i alla Ämnen vill gå i Ekonomi politik i trollhättan?
Hej Syv jag är en tjej som går i vård och omsorg och Har E i alla ämnen. Jag är godkänd i matte och svenska och engelska. Problemet är att kan jag bli behörig på ekonomi och politik programmet med alla E jag har eller måste jag läsa...
Hej Sara, 180 HP är det omfattning av programmet, alltså är programmet på 180 högskolepoäng, vilket motsvarar 3 års studier på heltid.... Läs hela svaret -
Socialpsykologiskt program; 180 HP på distans?
Hej! Jag är intresserad av att läsa socialpsykologiskt program på distans men jag hittar inget. Finns det högskolor som erbjuder denna utbildning på distans? Om nej, finns det liknande utbildningar på 3 år som erbjuds på distans?
Hej!jag förstår det som så att du är intresserad av den här utbildningen: his.se/utbildning/beteendevetenskap/socialpsykologiskt-programSöker du till högskola/universitet nu,... Läs hela svaret -
Räknas sjuksköterskeexamen som utbildning inom medicin?
Hej! Jag håller på att kolla runt på lite olika utbildningar som jag skulle eventuellt vill läsa i framtiden och har snöat i på en specifik inriktning inom folkhälsovetenskap. I beskrivningen står det att för att vara behörig så...
Hej Ofelija,om jag förstår dig rätt, så har du hittat ett Masterprogram, alltså utbildning på avancerad nivå som man blir behörig till efter en 3-årig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga