Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32193 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'verksamhetspoäng' (5 st.)
-
yrkesexamen inom den kommunala vuxenutbildningen ?
jag har tänkt läsa till en yrkesexamen inom den kommunala vuxenutbildningen och behöver hjälp med sin studieplanering ? Hur många verksamhetspoäng kommer jag kunna läsa per läsår om jag studerar på heltid? Vilka kurser ska alltid innefattas...
Hej Tarek, Heltidsstudier är = 20 gymnasiepoäng per vecka. Alltså en kurs á 100p. läses på heltid på fem veckor.Yrkesexamen från komvux (vuxenutbildningen)... Läs hela svaret -
Vad innebär alternativt urval?
Hej! Jag har läst att “Inför läsåret 2020 – 2021 har Karolinska Institutet beslutat att tillsätta 32 procent av platserna på läkarprogrammet genom alternativt urval”. Vad innebär egentligen alternativt urval? Spelar betygen ingen...
Hej Rita, läs info på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och på Karolinska Institutets egen hemsida.Man måste vara BEHÖRIG, men kan antas med lite lägre betyg, om man... Läs hela svaret -
Kan man söka skola utan viss behörighet?
Hej! Jag skulle vilja söka till fysioterapeut till hösten. Dock så saknar jag naturkunskap 2 för att kunna göra detta. Går det att man söker fysioterapeut till hösten och läser naturkunskap 2 innan programmet startar? Alltså att jag...
Hej Linnea,sista kOMPLETTERINGSDAG BLIR 18 JUNI 2020. Du måste göra ansökan inom ansökningsperiod och komplettera sedan t o m sista dagen för komplettering. info om vilka datum som... Läs hela svaret -
Hjälp inför valet av utbildning?
Hejsan! Jag har bestämt mig för att börja studera till hösten. Men skulle behöva hjälp med att hitta rätt utbildning på rätt plats för att chanserna för att jag ska komma in ska va så höga som möjligt!! Jag har gjort men...
Hej Lucas,du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.Du kan också vända dig direkt till studievägledare på de högskolor-universitet där du vill... Läs hela svaret -
Vad gör man på tekniklinjen?
Ja, rubriken säger väl det mesta. Vad gör man egentligen på teknik? Vilka riktningar finns det? Vad skiljer dem i stora drag? Är det mycket matematik och/eller mycket inom programmering? Vad får man för behörighet? Ger det samma som exempelvis...
Hej, var god läs all info på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE Det finns fem inriktningar på TE. Skillnad mellan inriktningar är de obligatoriska Inriktningskurserna på de olika Inriktningar. Se... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga