Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'p' (7 st.)

    • elev

      Kan jag bli dansare även fast jag tog sambeteende?

      Hej! Jag är 06:a och valde att gå på katte sambeteende och har redan gått 1 termin. Inte för så länge sedan så insåg jag att jag vill arbeta med något mer "estetiskt" som dans/film/skådespeleri. Jag har googlat lite och det står att man behöver göra ett inträdesprov för att komma in på ett...

      Anna: : Hej Clara,Dansare är i Sverige ett av de många yrken som är icke-reglerat, alltså kan man (får man) jobba som dansare med vilken utbildning som helst. Som behörighet till... Läs hela svaret
    • Julia

      Antagningspoäng?

      Hej! Håller just nu på att läsa in de naturvetenskapliga ämnena för att söka till kandidat programmet i biomedicin. Jag har kollat lite på vad det är för antagningspoäng runt om på lite olika universitet i Sverige och jag...

      Anna: : Hej Julia,du fick rätt svar i kommentaren på din fråga. Jag vill även hänvisa till info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    • elev

      informations och medieteknik eller teknikvetenskap?

      Hej syv! I vår kommer jag att söka gymnasium, jag väljer mellan "informations och medieteknik" och teknikvetenskap. Mina planer efter gymnasiet är att studera datortekniklinjen på en högskola. Jag är mycket intresserad av programmering, matte och...

      Julia: : Hej Elev, ingen enkel fråga du ställer. Du kommer söka till högskola om 3 år och behörighetskraven kan på den tiden förändras.Civilingenjörsprogrammen... Läs hela svaret
    • anders

      Är det försent att byta inriktning?

      Jag har valt det naturvetenskapliga programmet med natur inriktningen och började nyss mitt andra år i gymnasiet. Jag undrar om det är försent för att byta till natur och samhälle

      Milla : : Inriktning på NA läses från åk2, men om du kan byta inriktning , är det bara din gymnasieskola som kan svara på. Om din skola erbjuder den andra inriktningen, beror det på om det... Läs hela svaret
    • mansoora

      VO poäng vs natur poäng?

      hej jag ville fråga om att krävs det mindre poäng och betyg för VO än natur om ja, varför ? är det för att natur är ett brett och populärt program eller är det för att natur är för svårt och de duktiga elever söker till det? och till sist ska jag fråga är det bra om man välja natur eller VO? och...

      Milla : : Hej Mansoora! NA http://www.gymnasieguiden.se/program/NA är ett högskoleförberedande program och VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO är ett yrkesprogram. Behörighet till yrkesprogram är densamma för ALLA... Läs hela svaret
    • Nico

      Kan jag plugga upp mina F efter sista året i gymnasiet?

      Hejsan. Jag har F i matte 2b och svenska 2 som jag fick i årskurs 2 i gymnasiet. Det fanns ett tillfälle 1 oktober att anmäla sig för prövning där du pluggar individuellt och förbereder dig för ett prov som täcker alla kapitel i matte och allt i svenskan. Vad händer om jag missar dessa...

      Mikael: : Hej Nico! Efter gymnasiet kan man alltid söka till Komvux i sin hemkommun. Med "hemkommunen" menas det den kommunen där man är folkbokförd. Din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att göra prövning i de... Läs hela svaret
    • Johan

      Byta linje från en praktisk till teoretisk i 2an?

      Hej Har börjat inse att inriktningen jag läser inte riktigt är min grej, eftersom jag är intresserad utav helt andra saker. Har nu gått ettan och "halva" tvåan inom VVS och intresset har som sagt börjat sina. Hemma på dagarna sitter jag mestadels framför datorn och läser om programmering, och...

      Julia: : Hej Johan, jag förstår att det inte känns bra om du tycker att du läser "fel utbildning". Ang. byta program - så är det upp till rektor på det programmet dit du vill byta att besluta om det är möjligt att ta... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga