Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'hoppa av en gymnasiekurs' (7 st.)

    • Averagestudent1

      Hur påverkas betygen av avhoppad kurs?

      Hej jag går just nu i ettan på teknikprogrammet och inför tvåan måste vi välja inriktningar och även egna kurser, för att få full merit måste jag antingen gå spanska 4 eller engelska 7. Spanska 4 läser man isåfall i...

      Milla : : Hej,att på gymnasiet påbörja läsa fler kurser än de som motsvarar (totalt) 2500poäng hör inte till elevens rättighet. Rektorn kan dock bevilja möjlighet att läsa... Läs hela svaret
    • Vilma

      Kurser på gymnasiet?

      Hej! Jag läser sista terminen på samhällsvetenskapsprogrammet men vantrivs verkligen med min utbildning. Vet verkligen inte hur jag ska klara mig till studenten. I dagsläget så läser jag utökad kurs med 200 poäng. Har länge tänkt på...

      Anna: : Hej, vad gäller uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet, då är det stor skillnad mellan att få F och "inget betyg"/streck. F-betygen kan man ta in i exam.beviset, men det är max 250... Läs hela svaret
    • Samuel

      Hoppa av matten?

      Jag funderar på att hoppa av ett individuellt val, matten, som jag tycker är väldigt jobbigt och stressigt för mig och vill hellre läsa in det på komvux. Vad är konsekvenserna av att hoppa av ett 100 poängskurs?

      Anna: : Hej Samuel,kurser inom Individuellt val på gymnasiet är "valbara" i det bemärkelse att man kan välja VILKA kurser man läser, men man måste läsa 200 poäng, det vill säga två stycken... Läs hela svaret
    • Lovisa

      Kan jag hoppa av individuellt val?

      Jag går andra året på gymnasiet med inriktning hotell och turism, jag läser historia1a2 just nu som individuellt val men jag vill inte gå den längre då den orsakat många problem, det är en 50 poängs kurs och jag har annars inga F,...

      Mikael: : Tyvärr. Om du slutar gå på lektionerna, är det skolk och du blir av med studiebidraget från CSN och jag kan inte heller lova dig stt du får ut ditt examensbevis ... Om läraren ej... Läs hela svaret
    • Johan

      Vad händer om jag hoppar av engelska 7?

      Jag valde engelska 7 som mitt iv val till trean. Jag känner att jag inte hinner eller orkar gå den kursen längre. Vad händer om jag hoppar av den kursen? Jag vet att 1 merit poäng försvinner men kommer jag fortfarande få en giltigt examen?

      Anna: : Hej Johan, om du ej läser utökat program, utan läser ett vanligt program, då ingår Engelska 7 inom ditt "vanliga program" och i så fall behöver du BETYG i eng 7 för att... Läs hela svaret
    • Annie

      Hoppa av Individuell valet?

      Hej! Jag går sista året på gymnasiet (estet) och jag har funderat länge på att hoppa av ett av min indval. Har 2600 poäng, man behöver väl bara 2500? Tar bort 100 poängs kurs är väl inget problem då, eller? Anledningen att jag vill hoppa av den kursen är för att jag lever med bipolär sjukdom,...

      Anna: : Hej Annie! Jag förstår att du ej vill läsa fler poäng än nödvändigt och du borde inte behöva läsa mer än de obligatoriska 2500 poäng.  Jag råder dig söka upp... Läs hela svaret
    • Emma

      Hoppa av matte 3b?

      Hej, Jag läser Sam beteende och har valt till matte 3b. Jag känner redan nu att kursen är alldeles för svår för mig och jag är nästan helt säker att jag inte kommer klara den. Jag funderar då på om jag ska hoppa av men mina vänner säger att det inte är värt det eftersom man behöver det för att...

      Anna: : Hej Emma, Om du läser utökade kurser, läser du på mer än heltid. Det är inte så lätt att läsa på mer än heltid och vi rekommenderar inte göra det. Matte 3 krävs för behörighet till några högskoleutbildningar - t.ex. om man vill läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga