Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32148 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'kurser i moderna språk på gymnasiet' (9 st.)
-
Italienska på gymnasiet utan lärare?
Hej! Finns det möjlighet att läsa italienska på gymnasiet och få betyg i det som ett individuellt val utan att det finns någon lärare? Finns det till exempel möjlighet att läsa på distans eller på komvux via gymnasiet?
Hej Julia,det är en intressant och viktig fråga! Men vi på fråga syv kan tyvärr inte ge dig ett konkret svar på den frågan. Vi hoppas du får gehör för dina... Läs hela svaret -
Vilket språk på gymnasiet?
Hej, jag har läst Franska på högstadiet och undrar nu om jag ska välja franska eller franska 3? vad är skillnaderna?
Hej Sanna, franska 1 är en Nybörjarkurs (för dem som aldrig förut läste franska). Om du läser franska på grundskolan, är det en högre kurs i franska - franska 2 eller 3, som du... Läs hela svaret -
Kan jag bytta modernt språk ?
Hej! Jag har börjat gymnasiet och visste ingenting om hur betyget funkade . Jag valde moderntyska steg1 och visste efteråt att den ger inga merit värde och när jag vill bytta det gick inte, eftersom språkcentrum var stängt. Trodde att rektorn kunde göra nånting åt det men han kunde inte det. Nu...
Hej Fidan! På vissa gymnasieprogram är Moderna språk Obligatoriska och på andra - inte. Du skriver inte på vilket program du läser. Om moderna språk är obligatoriska på ditt... Läs hela svaret -
Kan man läsa flera språk även om man går naturvetenskapsprogrammet?
Jag vill bli veterinär och därför gå naturvetenskapsprogrammet men är intresserad av språk, som främst finns på humanistiska. Finns det möjlighet att läsa fler språk även på natur?
Hej Lisa, det är inte förbjudet att läsa många olika språkkurser på naturvetenskapsprogrammet; men det kan inte garanteras att alla elever kan göra... Läs hela svaret -
Modersmål istället för moderna språk?
Hej Jag går mitt andra år samhällsvetenskapliga programmet. Visst är det så att man kan byta moderna språk mot sitt eget modersmål och läsa det istället samtidigt som man får merit om man gör prövning? I det här fallet har jag läst spanska 3 och fått merit för det, just nu läser jag steg 4 och...
Hej Donna! inom Modersmål finns det följande gymnasiala kurser: och modersmål ger inte några meritpoäng. Vilka kurser som ger Meritpoäng kan du läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit -
Byta språk från spanska till estniska?
Hej! Jag går just nu spanska steg 3 nu första året på gymnasiet. Men när jag läste spanska mellan 6-8 så hade jag en extremt stökig klass och läraren gjorde ingeting dom pratade praktiskt taget hela lektionen och vi fick ingeting gjort. Sen i 9an fick vi ny spanska lärare och fattade verkligen...
Hej Joanna, IB är ett Internationellt program, som inte lyder under de "svenska reglerna" så mycket. Varje IB-skola har också mycket de kan bestämma själva, på skolan lokalt. Du... Läs hela svaret -
Språk på gymnasiet ?
Om jag gått på spanska som C-språk och är nu på steg 2 (?) kan jag då börja på spanska steg 1 på gymnasiet? då de inte är möjligt att börja på steg 2 på skolan jag vill börja på. Och mitt B-språk (kinesiska) finns även inte är jag då tvingad att börja på franska eller tyska? Eller kan jag börja...
Hej Saga! Jag skulle behöva veta var du bor /för att se vilken antagningskansli du tillhör/ för att det är en ovanlig situation du beskriver och den frågan måste ställas till ditt... Läs hela svaret -
Moderna språket ?
Jag ska välja ekonomi programmet då behöver jag ha en modern språk men om jag tar mitt hemspråk kommer få högre språk än tex tyska eller är det samma betyg ?
Hej Hatice! På Ekonomiprogammet http://www.gymnasieguiden.se/program/EK ingår Moderna språk som en obligatorisk (100 poäng) kurs, dvs du måste läsa mINST EN KURS i Moderna språk för att uppfylla kraven för gymnasieexamen. Moderna språk får... Läs hela svaret -
Moderna språk steg 3, Kan jag uppnå det?
Hej! Läser just nu på Ekonomiprogrammet i år ett och min dröm är att efter studenten börja plugga på handelshögskolan i Stockholm. På högstadiet läste jag tyska men har nu bytt till Spanska på gymnasiet, alltså steg 1. För att vara behörig att söka till HHS så måste man ha minst C i moderna...
Hej Erik! Det finns flera möjligheter för dig: 1. läsa Moderna språk (spanska) 1, 2 och 3. 2. byta till Tyska där du redan har kunskaper i steg 1 och kanske t o m i steg 2. 3. Du kan också läsa Spanska 1 och sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga