Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'matte2' (7 st.)

    • Hej

      Byta ut kurs från gymnasiet?

      Hej. Jag läste naturvetenskap på gymnasiet, vilket innebär att jag läste matte 2c. Finns det möjlighet att jag läser 2a, får ett högre betyg och kan byta ut det mot 2c? Eller ska jag göra en prövning i matte 2c för att höja mig?

      Milla : : Hej,om du får högre betyg i matematik 2a (eller 2b) än du i ditt examensbevis har i matte 2c, då kommer ditt snittbetyg i kompletteringsgruppen bli högre. Betyget i matte 2a, eller 2b kommer i så... Läs hela svaret
    • Moa

      Extra meritpoäng vid tillagda kurser?

      Hej! Har en fråga angående meritpoäng. Jag går just nu VO, och har valt till matte 2a. Som jag förstått det så ger dem tillagda matte-kurserna extra poäng… Därav 0,5 i mitt fall. Men räknas forfarande betygets poäng in i jämförelsetalet och meriten + 0,5? Lite svårt att förklara, hehe…

      Daniel: : Hej Moa!du läser mot examensbevis. Tidigare var reglerna annorlunda, men för dig gäller - kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Du kan läsa mer om meritpoäng på gymnasieguiden.se/merit
    • Tea

      Matte 2 / områdesbehörighet 5?

      Hej! Jag går i åk3 på gymnasiet och funderar på vad jag ska studera. Jag har inte godkänt betyg i matte 2b. Jag funderar kanske att bli psykolog. Igår fick jag en katalog från Luleå tekniska universitet, och det står för behörighet: Grundläggande behörighet + Matematik 1a/1b/1c,...

      Julia: : Hej Tea,jag kan inte se att psykologprogrammet skulle ges på Luleå universitet. Om de ska starta en ny utbildning, som idag ännu inte finns - ? - du får kontakta dem och fråga.Annars så finns en... Läs hela svaret
    • Kevin

      Vad krävs för att läsa matematik 3b?

      Hej! Har tänkt att läsa upp matematik 3b på komvux på distans. Vad krävs för att kunna anmäla mig till en sådan kurs? Läste matematik 1a samt 2a i gymnasiet. Räcker det att man läser matematik 2b och isf bör man även...

      Mikael: : Om du har godkänt betyg i matte 2a, är du behörig att läsa 3b direkt; sök läsa matte 3b på komvux eller på en folkhögskola. 
    • Tobias

      får läraren sätta betyg ändå?

      Jag har aldrig läst matte 2a förut, men går nu i sommarskola för just det ämnet. Det är som en repetitionskurs ungefär, får läraren sätta betyg på mig fast jag inte är inskriven på matte 2 kurs vanligtvis? Jag går vård och omsorg, börjar 3an till hösten och de i min klass läser den som...

      Mikael: : Om du uppvisar kunskaper motsvarande godkänt betyg då får läraren sätta betyget. Men du vinner ännu mer på att läsa matte 2 nästa år och få ännu högre... Läs hela svaret
    • Hanna

      Har jag behörighet?

      Hej! Jag är intresserad utav att söka in på Psykologutbildningen till höst men vet ej om jag har full behörighet eftersom jag endast läst matte 2a+2b, på hemsidor står det lite olika om man behöver 2c eller inte, så, behövs det för att jag ska få full behörighet? Och i så fall, vilket sett är...

      Anna: : hej Hanna! Matte 2a, 2b och 2c är "samma kurs". Det är tre olika spår (varianter) men man läser bara en av de kurserna. Hur kommer det sig att du läste både 2a och 2b? Det är myckt ovanligt att man... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga