Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'byta gymnasiet' (6 st.)

    • Sana dlawar

      Jag undrade hur lång tid det tar att läsa matte 1c på komvux?

      jag går i år två just nu och jag vill flytta skolor men det kräver godkänt betyg i matte 1c Skolan jag flyttar till är väldigt långt borta men som alla andra skolor kräver den ett godkänt betyg i varje ämne och jag har F i matte...

      Milla : : Hej,i examensbevis från gymnasiet får betyget på nivå 1 i matte ingå i vilket spår som helst: matematik 1a, 1b eller 1c, oavsett vilket program som examensbevis... Läs hela svaret
    • Hjälp

      Grovt ångest sen skolstarten?

      Hej Jag började 1an i år och jag valde gå till en skola som jag tyckte var helt ok. Jag gick Ekonomi där och skolan var helt ny och var nära där jag bor, alltså ca 25 min. Men problemet var att jag kände mig ensam i den skolan både vänner...

      Anna: : Hej!Du ställer en viktig och inte en helt ovanlig fråga.Jag tycker du bör fråga på den "gamla skolan" - att du frågar betyder inte att du ska byta.Det är kanske så att du får... Läs hela svaret
    • Ebba

      Byta gymnasier?

      Hej! Just nu går jag på livsmedel kök o serverings linjen. Men trivdes ganska bra i början. Men känner att det inte är rätt linje för mig och ser ingen framtid inom det yrket. Själv vill jag gå naturbruk med inrikting lantbruk. Men är...

      Anna: : Hej Ebba,du har rätt att söka på nytt, till år1 till nästa läsår.Du konkurrerar då på nytt med dina grundskolebetyg om plats i år1 på gymnasiet.Det är vanligare än man... Läs hela svaret
    • Helia

      Hur byter jag gymnsium?

      Hej, har gått tre dagar på min skola och jag tycker inte om det. Deras arbetssätt är inget jag tycker om. Därför vill jag byta gymansium med gå kvar samma linje. Om de hjälper så bor jag i Sthlm och vill olugga natur. Min fråga är hur byter man gymansium. Vill gärna ha en steg för steg...

      Anna: : Hej helia. Du får gärna kontakta Gymnasieantagningen-stockholms-län. Då får du förhoppningsvis svar om ledig plats finns någonstans i Storstockholm. Naturvetenskapsprogrammet finns i Sthm på... Läs hela svaret
    • Amelie

      Jag vet inte om jag borde byta skola?

      Hej. Det är såhär att jag har funderat på att byta skola den senaste tiden. Just nu går jag på ett privat gymnasium i Malmö (4ans gymnasium), men saken som gör att jag vill byta skola, är just att lärarna inte direkt lyssnar på eleverna. Med detta menar jag att lärarna ger oss läxor hela tiden,...

      Anna: : Hej Amelie! Det är inte lätt att ge ett kort och tydligt svar på din fråga.Om det är så som du skriver att många elever får för lite sömn pga de får för... Läs hela svaret
    • Frida

      Byta från Segerstad till Munkagård?

      Jag funderar på att byta från Stora Segerstad till Munkagård. Jag undrar om hur deras djurutbildning är och hur mycket man använder hunden under den utbildningen? Är det lika mycket hundträning på munkagård som det är på Segerstad. Om inte kan man välja till det. Kan man välja...

      Mikael: : Hej Frida! Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte ge sådan mycket detaljerad information om varje skola. Vi har inte den kunskapen, helt enkelt. Det finns ca 900 gymnasieskolor i Sverige idag och vi har TYVÄRR ingen möjlighet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga