Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32185 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'högre betyg i samma kurs' (7 st.)
-
Byte av linje, tillgodose ämnen man redan läst?
Hej! Min son går samhällsprogrammet i ettan på gymnasiet men ska byta till barn och fritid eftersom det är den linjen han helst vill gå. Men den startar upp först efter sommaren, fanns inte att söka förra terminen. Han har kommit på linjen...
Hej!Om eleven har godkänt betyg i kurser som ingår i det programmet som eleven kom in på, behöver inte eleven läsa de kurserna. Men om eleven läser på gymnasiet på... Läs hela svaret -
Kan jag skriva prövning i flera kommuner?
Hej! Kan jag göra prövning i samma kurs fast i olika kommuner under en och samma prövningsperiod? Om jag får ett lägre betyg i en kommun och högre i en annan, vad händer då? Kommer alla betyg från den kursen synas på antagning.se eller...
Hej Nina!om man har flera betyg i samma kurs, gäller det Högre betyget. Och detta oavsett vad som "syns" på antagning.seAntagning.se kommer räkna in det högre... Läs hela svaret -
F i prövning????
Hej, så på gymnasiet gällande svenska som andraspråk 2 fick jag D och ville fråga om jag kunde komma in till komvux senare för att plugga det OM jag får F i sva2 prövning?
Hej Sandra!Det finns en regel om att Högre betyg gäller i de fall man har flera betyg i samma kurs. Alltså spelar ingen roll om du först får F och sedan D eller först får D och sedan F, utan det högre... Läs hela svaret -
Räknas prövningsbetyget om den är lägre?
Om man gör en prövning och får ett sämre betyg än det betyget som står i examen Är du då den som räknas eller är det högsta betyget som räknas?
Hej,om man har fler än ett betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller. Och detta: oavsett om det är betyg från prövningar eller som man får i slutet av en kurs.VänligenJulia -
Måste man själv ladda upp kompletterade betyg till antagningen?
Hej! Jag gick ut gymnasiet för några år sedan och då hade jag F i två kurser. Jag läste upp kurserna nyligen på Hermods då vuxenutbildning i min kommun inte kunde erbjuda dessa kurser på plats (jag läste 100% distans). Jag har nu...
Hej,de nya betygen kommer räknas in (om det är högre betyg i samma kurser) i stället för de "gamla betygen", som är lägre. I dokumentet som heter... Läs hela svaret -
Läsa om kurser efter omval?
Hej, Det är så här att jag ska i januari göra ett omval. Jag kommer att gå klart detta läsår på den linjen jag går på just nu, och sedan gå om ettan en gång till nästa höst i den nya linjen jag byter till. Jag har hört att om man går om ettan en gång och har minst godkänt betyg i de...
Hej Lucas, betyg gäller "framöver", oavsett vilken skola man fick dem på. Läser man om samma kurs och får högre betyg, då gäller de högre betyget. Läser man om samma kurs och... Läs hela svaret -
Vilket betyg räknas?
Hej, Jag håller på att komplettera mitt IB diploma med Fysik 2 för att få behörighet till läkarprogrammet. Vilket betyg kommer räknas med om jag kompletterar genom prövning och får till exempel ett C, och sedan gör en till prövning och höjer mig till ett B?
Hej Emir! Om man har flera olika betyg i samma kurs, då är det det högre betyget som gäller. I det exemplet som du tar upp, kommer därför betyg B räknas in i ditt jämförelsetal. Mvh Milla syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga