Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'vägledningssamtal ' (6 st.)
-
studievägledare?
Jag kunde inte hitta ett telefonnummer att ringa. Jag behöver råd och vägledning innan jag väljer att studera, därför skulle jag vilja prata med en studievägledare. Kan ni ringa mig eller skriva telefonnummeret så att jag kan prata med er?
Hej,om du är 20 år eller äldre, vänder du dig till studievägledare (SYV, studie- och yrkesvägledare) på komvux/vuxenutbildningen i den kommunen där du är folkbokförd (detta även... Läs hela svaret -
Yrke i framtiden?
hej jag skulle vilja ha hjälp med vilket yrke jag vill jobba med i framtiden. jag har alltid gillat att spela spel, läsa böcker, serie tidningar och andra saker men jag vet inte vad jag vill bli lite hjälp skulle vara snällt.?
Hej Benjamin!Jag vill råda dig börja med att läsa ett blogginlägg Navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gor-man? och titta sedan på många olika yrken - på Framtid.se finner du över 2.ooo... Läs hela svaret -
Val, intresse, lust?
Hur vet jag/ tar jag reda på vad jag tycker om/ gillar ?
Hejsan!på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna och du får gärna läsa om många olika yrken. I många yrkespresentationer på Framtid.se finns även filmer som berättar om... Läs hela svaret -
Få prata med en syv?
Hej! Jag skulle behöva få komma i kontakt med en syv, alltså helst via telefon. Jag bor inte i Sverige men har planer på att flytta hem snart och skulle då vilja ha min studieplan ganska "klar". Finns det någon möjlighet till sådan...
Hej E,du kan testa kontakta Komvux i den kommunen i Sverige dit du ska flytta - och fråga om de kan svara på dina frågor per telefon.Här, på Fråga SYV har vi endast möjligt att svara i forumet. Du... Läs hela svaret -
Tagit studenten och vet inte vad jag ska göra?
Hej, jag tog studenten iår men vet inte vad jag ska göra nu efter. Jag gick ut med 11F. Nu i höst ska jag plugga engelska 5 och svenska 3. Men jag vet inte vad jag vill göra efter? Jag tänker lite på något med data eller design då det är...
Hej Beyza; min första tanke är att du behöver sitta och prata med en studie- och yrkesvägledare och kanske t o m många gånger. Boka tid hos SYV på komvux för ett... Läs hela svaret -
Jag vill lära ämnen på engelska , som fysik , kemi och matematik?
Jag är telekomingenjör och 33 års ålder Jag vill lära naturvetenskapliga ämnen som fysik , kemi och matematik . kontakta mig : [email protected]
Hej Tariq! Så roIigt att du viII studera mera! Eftersom du är ingenjör, så tror jag att det är på högskoIenivå du viII studera, stämmer... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga